Torkkeli sai HAMin näyttäviä teoksia pitkäaikaiseen lainaan joulukuussa 2023

Kuva: Frida Halonen

Helsingin taidemuseon eli HAMin laajoista kokoelmista lähes 2 500 teosta on sijoitettu kaupungin julkisiin rakennuksiin. Niistä peräti 14 on pitkäaikaislainassa Torkkelissa. Teosten valintaan on osallistunut koko koulun väki, ja ne pääsivät omille paikoilleen joulukuussa 2023.

Keväällä 2024 Suomen taidehistorian kurssin opiskelijat tekivät teoksista esittelyt, jotka ovat nyt luettavissa tässä koulun verkkolehden osastossa. Teosten yhteydessä olevien QR-koodien takaa pääsee aina kunkin taideteoksen esittelyyn.

Tässä jutussa on ensimmäinen esittelyteksti. Se käsittelee Jaana Erkkilän teosta “Katveessa”.

1. Värien keskellä


Katsellessaan Jaana Erkkilän grafiikanteosta Katveessa (2005) joutuu pysähtymään kunnolla hahmottaakseen kaiken teoksessa. Vihreällä, metsäisellä taustalla on esitetty kattokruunun alla istuva nainen, jonka hahmo piirtyy punaisena esiin. Teoksessa silmään pistävät vaaleat, tikapuita muistuttavat muodot. Tarkemmin tutkiessa taustasta kuitenkin erottuu vielä puun ja kasvien muotoja, pyykkinaruilla kävelevä hahmo ja piikkilankaa muistuttava ketju, joka rajaa kentän kahtia hahmon ja kattokruunun välillä.

Erkkilän teoksissa korostuvat teemoina luonto ja mystiikka. Kuvatuissa ympäristöissä normaali luonto sekoittuu omituisuuteen. Pelkistettyjen eläinten ja toistuvien kasviaihioiden lisäksi yleistä teoksissa on kristillinen symboliikka sekoitettuna satumaisempiin aiheisiin. Kuvattujen ympäristöjen keskellä kuvatut hahmot ovat uponneena ympäristöön, näkyen vain osittain tai värikerrosten läpi kuultaen.

Erkkilä on erityisen keskittynyt teoksiensa väreihin: “Taiteilijana ajattelen ennen kaikkea muodoissa ja väreissä, ja luotan taiteen tekemisessä intuitioon.” Teoksien olemus välittyykin vahvasti juuri näiden piirteiden ansiosta. Painovärien ja suurten painolaattojen avulla luoduissa väripinnoissa sävyt kuultavat toistensa läpi ja luovat muotoja miltei kolmiulotteisiksi. Tila hahmottuu lomittaisena, kun teoksessa kuvatut muodot ovat samanaikaisesti etu- ja taka-alalla.

Aloittaessaan taideopintonsa Erkkilä opiskeli maalaamista. Kuitenkin valmistuttuaan Kuvataideakatemiasta hän vietti vielä ylimääräisen vuoden opiskellen grafiikan parissa, mikä mullisti hänen käsityksensä väristä. Tämän myötä hän ihastui puupiirrosten työstämiseen ja ohuiden värikerrosten päällekkäin painamiseen.

Erkkilälle jatkuvasti teknologistuvassa maailmassa yhteys luontoon on yhä merkityksellisempää, suorastaan elinehto. Erkkilälle luonto on metsien ja merien lisäksi myös yhteyttä mielikuvituksen todellisuuteen, jossa asustavat ikiaikaiset oudot olennot taivaan tanhuvilla ja syvällä maan sisällä, merien uumenissa. Käsityöhön perustuva puupiirros- ja linokaiverrus on Erkkilän tapa ajatella ja luoda hänen sisäinen maailmansa näkyväksi ja toisten kanssa jaettavaksi. Hän viittaa teoksissaan kirjoihin, joita hän lukee, viittaa taide- ja kulttuurihistoriallisiin kuviin ja rakentaa kaikesta tästä eräänlaista värikästä tilkkutäkkiä, jossa toisiinsa varsinaisesti liittymättömät asiat muodostavat uusia yllättäviä kokonaisuuksia.

Jaana Erkkilä (myös Erkkilän-Hill) on kuvataiteilija ja taiteilija-tutkija, Lapin yliopiston kuvataiteen professori sekä Taideyliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori. Hänen teoksiaan on useissa kokoelmissa kuten Jenny ja Antti Wihurin ja Rovaniemen kokoelmissa sekä valtion taideteoskokoelmissa.