Torkkelilaiset Tokiossa

Syksyllä 2023 kahdelletoista Helsingin kuvataidelukion opiskelijalle ja yhdelle opettajalle tarjoutui ennennäkemätön tilaisuus lähteä viikon kestävälle, Tokion kaupungin kustantamalle opintomatkalle Tokioon. Olimme noin puolta vuotta aiemmin ainoana helsinkiläisenä lukiona innolla tarttuneet Tokion opetusviraston ehdotukseen nettiyhteistyöstä japanilaisten lukioiden kanssa. Suureksi yllätykseksi tämä virtuaaliyhteistyö poiki meille – ja vain meille – myös ilmaisen viikon reissun Tokioon.

Kun opintomatkasta tiedotettiin koulun alettua elokuussa 2023, kiinnostus siihen oli valtava. Yli 200 aivan loistavaa hakijaa jätti hakemuksensa, ja heistä pystyttiin matkalle ottamaan Tokion opetusviraston toiveiden mukaisesti vain kuusi poikaa ja kuusi tyttöä. Oli sydäntä särkevää jättää niin monta ihanaa kandidaattia rannalle, etenkin kun hakemuksista kävi ilmi, että koulustamme löytyy aivan uskomaton määrä Japanin kulttuurista kiinnostuneita: 25 on jopa opiskellut japanin kieltä!

Matkaan sisältyi koko joukko ennakkovalmisteluja, jotka pitivät meidät kiireisinä lähes koko syksyn 2023. Kuuliaisesti täyttelimme esimerkiksi lomakkeen toisensa jälkeen. Ennakkotapaamiset netissä tokiolaisten oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa olivat jännittäviä. Tämän lisäksi väsäsimme innolla videoita Suomesta , ja Tokion kuvernöörikin piipahti pikavisiitillä Torkkelinmäellä.

Marraskuussa 2024 saavuimme Tokioon. Suurin osa meistä ei ollut koskaan käynyt Japanissa, emmekä tienneet, mikä meitä odotti. Jo hotellilla meitä oli vastassa joukko ihania opetusviraston työntekijöitä, joiden tehtävänä oli huolehtia meistä samoin kuin vastaavanlaisesta jordanialaisesta ja egyptiläisestä opiskelijaryhmästä. Japanilaiset järjestäjät olivat laatineet meille täyteläisen minuuttiaikataulun, josta ei tekemistä ja vierailuja puuttunut. Yksi kohteemme oli Suomen Tokion-suurlähetystö. Aika suuri osa ajasta meni liikkumiseen, sillä Tokio on valtava miljoonakaupunki, jossa meno yhteenkin kohteeseen saattaa kestää pari tuntia suuntaansa. Keskiössä olivat kuitenkin kouluvierailut kahteen japanilaiseen kouluun (Mitaka ja Koishkawa), joissa vietimme kolme päivää.

Oli aivan riemukasta nähdä opiskelijoidemme kohtaaminen japanilaisten nuorten kanssa kouluilla. Japanilaisista nuorista pursuava energia, ilo, ystävällisyys ja innostus opiskeluun ja yhteiseen tekemiseen oli käsinkosketeltavaa. Yhteistä puuhaa, esimerkiksi origamien tekoa ja pelejä, löytyi helposti, juttu luisti, ja nauru oli herkässä.

Harvoin tarjoutuu tällainen tilaisuus nähdä toisen maan opiskelijoiden arkea sisältäpäin, ja tämä matka antoi autenttisen ja kiehtovan kuvan japanilaisesta koulujärjestelmästä. Opetus näytti olevan suurimmaksi osaksi korkeatasoista, ja opiskelijoiden osallistuminen tunteihin vaikuttavaa. Yllätyksenä tuli myös se, kuinka huumorintajuisia paikalliset oppilaat ja opiskelijat olivat – asioita ei todellakaan päntätty hampaat irvessä, vaan opiskelijoiden motivaatio oli kouriintuntuvaa.

Japanilaisen kulttuurin monet ainutlaatuiset piirteet ovat osa opetusta. Totesimme tämän konkreettisesti iltapäiväkerhoissa, joihin suurin osa nuorista jää koulupäivän jälkeen. Pääsimme osallistumaan muun muassa jousiammuntaan ja teeseremonioihin. Oli myös mahtavaa tavata tokiolaisia opettajia ja rehtoreita ja vaihtaa ajatuksia: Monet koulumaailman ilmiöt sekä Suomessa että Tokiossa ovat samankaltaisia, vaikka erojakin löytyy. Tokiolaisen rehtori totesi esimerkiksi, että ihminen ei ole mitään, jos hän ei ole oppinut tervehtimään muita.

Matka olisi varmasti herättänyt kiinnostuksen japanilaista kulttuuria kohtaan kenessä tahansa. Siisti ja saumattomasti toimiva miljoonakaupunki Tokio tarjoaa paljon ihmeteltävää: täpötäyden metron, erikoisen kulttuurin, jota vaalitaan, ruokia, joita et ole koskaan maistanut, tavarataloja, joiden osastot jatkuvat silmänkantamattomiin, valtavia pelihalleja, tekstejä, joita et osaa lukea… Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Yllätyksenä tuli myös se, että englantia ei Japanissa osata niin paljon kuin luulisi.

Kouluissa, joissa vierailimme, opiskelijat tulivat keskenään toimeen mukavasti englannilla, mutta ne olivat erikoistapauksia. Japanin kielen osaaminen olisi ehdottomasti valttikortti Japanissa vieraillessa. Toivon, että moni suomalainen opiskelija tarttuu Japanin valtion tarjoamaan tilaisuuteen työskennellä ja opiskella Japanissa ja perehtyy sen kiehtovaan kulttuuriin.

Matka tarjosi opiskelijoillemme aivan ainutlaatuisen kokemuksen, josta olemme superkiitollisia ja joka tulee säilymään muistoissamme lopun ikäämme. Toivottavasti yhteistyö Tokion kanssa jatkuu jossakin muodossa myös tulevaisuudessa ja lisää helsinkiläisiä opiskelijoita saa mahdollisuuden tutustua japanilaiseen kulttuuriin ja nuoriin. Pienimuotoista yhteistyötä on matkamme jälkeenkin ollut. Joulukuussa 2023 parinkymmenen hengen ryhmä japanilaisia nuoria ja aikuisia kävi vierailulla Torkkelinmäellä, ja elokuussa 2024 meillä on ilo toivottaa noin 15 hengen ryhmä tervetulleeksi parina päivänä koulullemme.

Arigato Japani ja Tokio!

TEKSTI Päivi Hiidenkari, englannin ja italian opettaja