“Koulua kiertäessä oppilaiden kuvataidediplomit koristavat seiniä” – Abien tunnelmia 1/6

Abit kirjoittivat äidinkielen syventävällä opintojaksolla tämänhetkisistä ajatuksistaan ja koulumuistoistaan. Kuvajournalismin opiskelijat puolestaan kuvittivat näitä tekstejä haluamallaan tavalla. Julkaisemme nyt kuuden jutun sarjan tästä kurssien välisestä yhteistyöstä. Aluksi pääsemme ihastelemaan lukiodiplomeita Evanin, Aaron ja Sofian silmin.

Koulua kiertäessä oppilaiden kuvataidediplomit koristavat seiniä. Katseeni liikkuu teoksen tarkastelusta sen tekijän nimilappuun, tunnistan joitain enkä muita. Jokainen tuttu nimi herättää omalaatuisen tunnereaktion sisälläni: Olenko yllättynyt? Tai vaikuttunut? Odotinko tällaista työtä heiltä?

Katseeni siirtyy teoksesta ja yksityiskohdasta toiseen. Kokemus kattaa vuosien varrelta syntynyttä ilmapiiriä. Taideteos on äärettömän henkilökohtainen tekijälleen: se paljastaa ohikulkijalle heidän sisimmän kokemuksensa ja ajatusmaailmansa. Oppilaat täällä tuottavat syvällisen teoksen toisensa perään ja paljastavat itsensä aina uudestaan.

Tuntuu siltä, kuin tuntisin kaikkien synkimmät salaisuudet ja syvimmät tunteet, vaikka en ole koskaan keskustellut heidän kanssaan. Näkemättä kertaakaan, sanomatta sanaakaan voimme muodostaa yhteyden ja vaikuttaa toisiimme. Taide on voimakas tapa olla vuorovaikutuksessa toistemme kanssa, ja sen takia uskon koulumme ilmapiirin olevan erilainen kuin muualla. Samaistumme jo ennalta toisiimme ja pystymme näkemään muissa asioita, jotka tunnemme olevan läsnä itsessämme.

TEKSTI Evan Saarela, kirjoittamisen syventävä opintojakso ÄI10
KUVAT Aaro Karppo ja Sofia Leväniemi, kuvajournalismin opintojakso VAL3