Tervetuloa Torkkeliin: Avoimet ovet 2023!

Torkkeli avasi jälleen ovensa lauantaina 21.1.2023 – ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen! Sää oli meille suotuisa: koulun käytävät kylpivät suorassa auringonvalossa ensimmäistä kertaa kuukausiin. Rakennuksen seinälle ripustettu Torkkelin kultaisten sääntöjen lakana tervehti tutustujia sateenkaaren väreillään.

Kahden vuoden tauko näkyi kävijämäärässä, ja juhlasali täyttyi innokkaista ysiluokkalaisista ja vanhemmista ensimmäisen hakuinfon alkaessa.

Aulassa kuultiin opiskelijoiden musisointia, ja tutorit järjestivät tämän vuoden hakijoille tapahtumakioskin.

Teehuoneessa torkkelit myivät jälleen taidetta, tarroja, koruja, leivonnaisia ja kaikkea muuta kaunista. Pöytien ympärille kerääntyi sankoin joukoin uteliaita asiakkaita.

Torkkelin opiskelijat pääsivät myymään teoksiaan Avoimissa ovissa.

Myös luokissa pidettävien tuntien ovet olivat auki vierailijoille. Heti kolmanteen kerrokseen astuessa Torkkelin kieltenopettajien kielidisko vetäisi vierailijat mukaansa. Musiikki soi, ja luokka täynnä uusia ja vanhoja naamoja tanssi ja taputti musiikin tahtiin. Koko käytävän läpi kaikui iloinen karaokemusiikki sekä ruotsinopettajan Marko Skytän hilpeät huudot: “Hej! Kom in! Alla med!”

Seuraava ovi aukesi rauhalliseen runopajaan, jossa sanomalehdet ja väripaperit peittivät pöydät kokonaan. Iloinen puheensorina kantautui käytävään asti. Runopajasta vierailijat saivat tilata oppilailta muun muassa tilausrunoja tai runomuotokuvan!

Seuraavaksi vastassa oli pitkän matematiikan tunti. Sydämen muotoinen kuvaaja hohti kirkkaana opiskelijoiden näytöillä. – Jokaisesta ovesta aukesi täysin uusi maailma.

Ovet olivat avoinna myös Pengerkadun Taidetalolla, jossa toinen hakuinfo järjestettiin iltapäivällä. Tulevat torkkelit ja vanhemmat pääsivät kurkistamaan Taidetalon tiloihin sekä tutustumaan erilaisiin taidekursseihin. Ulkona järjestettiin keramiikan neljännen kurssin rakupoltto, jossa kurssilla valmistetut teokset poltettiin kaasu-uunissa.

KER04-kurssin rakupoltto Pengerkadun taidetalon pihalla.

Myös kauempana asuvat hakijat pääsivät tutustumaan tiloihin mediatiimin pitämän livestriimin kautta. Striimissä tutustuttiin grafiikkaan, kankaanpainantaan, keramiikkaan sekä valokuvaukseen taideopettajien haastattelujen ja tilojen esittelyn kautta. Livestriimin tallenne on nähtävissä Helsingin kuvataidelukion Youtube-kanavalla. Tässäpä linkki: https://www.youtube.com/live/7o2k0aV7nF8?feature=share

Mediatiimi järjesti myös valomaalauspajan valokuvausstudiossa, jossa vierailijat saivat teettää itsestään ja läheisistään upean, värikkään muotokuvan. Valomaalauspajassa vierailivat niin oppilaat kuin opettajat, alumnit sekä hakijat perheineen.

Kaiken kaikkiaan avointen ovien päivän tunnelma oli iloinen ja inspiroiva. Toivottavasti tulevat tossut saivat uutta intoa ennakkotehtäviin sekä pääsykokeeseen Torkkelin taianomaisesta tunnelmasta!

TEKSTI Tiiku Ruuska
KUVAT Emma Honkasalo ja Tuure Tuononen