Vuoden Tossu 2021 on musiikintekijä Mariska

Joka vuosi perinteinen Vuoden Tossu -titteli myönnetään Torkkelin entiselle opiskelijalle. Koronan takia vuoden 2021 seppeleen sai 90-luvulla Torkkelista valmistunut musiikintekijä Mariska vasta tämän lukuvuoden alkajaisiksi. Monitaitoinen muusikko tunnetaan menestyksestään Suomessa niin sanoittajana kuin laulajanakin, ja hänen musiikkiuransa on yltänyt jo hevistä iskelmään ja popista rappiin.

Haastattelutilaisuudessa tarkasteltiin taiteilijan urapolkua nuoruusvuosista aina nykypäivän työntekoon asti. Torkkelin mediatiimiläiset Usva Salonen, Marleena Nevalainen ja Marga Herrmans haastattelivat kunniavierasta koulun juhlatilaisuudessa 17.8.2022.

Ahkeroiva punkkari

Lukiovuosinaan Mariska oli sekä tunnollinen opiskelija että omalaatuinen punkkari. Musiikinteko oli vetänyt puoleensa nuorta Mariskaa jo pienestä pitäen, eikä palava kiinnostus päässyt tukahtumaan nuoruudessa. Läksyjen lukemisen ohella Mariska nimittäin lauloi punkbändissä nimeltään Oheisvasara, jolle hän kirjoitti ensimmäisen kappaleensa.

Kielet, uskonto ja filosofia innostivat nuorta ahkeroijaa. Kaikista tärkeimmältä tuntuva kouluaine, äidinkieli, ei toisaalta luistanut toivotulla tavalla ponnisteluista huolimatta. Toistuvat kielioppihuomautukset esseissä ja toisinaan karu palaute omalta äidiltä tuntuivat kirjoittajan tyttärestä toisinaan tuskallisen painostavilta. Tosin kurjassakin palautteessa piili lopulta suurta kannustavuutta Mariskan mukaan.

“Hyvä vastus on tärkeää ihmisen elämässä”, Mariska kuvailee. Itseään kehittääkseen täytyy antaa itsensä altistua kritiikille, vaikka se aina kirpaiseekin. Kiinnostus jatkaa ja yrittää syntyy nimenomaan ylittämällä eteen ilmestyvät esteet, töyssyt ja kompastuskivet.

Tie musiikin maailmaan

Lukiovuosien jälkeen musiikinteosta tuli osa nuoren taiteilijan arkea ja elämäntapaa. “Kuvataiteet eivät olleetkaan meikäläisen suuri vahvuus”, kertoo Mariska lukioaikojensa aikana syntyneistä oivalluksista. Oheisvasara teki kiertueita ympäri Eurooppaa ja ensimmäiset levytkin julkaistiin.

“Pääsin jyvälle siitä, mitä se voi olla”, Mariska kertoo kokemuksistaan alakulttuurin kansainvälisissä piireissä bändin esiintyjänä. Räväkkä punk-skene sai lopulta jäädä taakse, sillä hän asteli omalle polulleen musiikin maailmassa muutettuaan Lontooseen.

Mariska opiskeli latinaa ja muinaiskreikkaa Lontoon King’s Collegessa, mutta opiskelu tuppasi jäämään vähemmälle musiikinteon huumassa. Lontoolaisten levy-yhtiöiden kautta paikalliset räppärit “jeesasivat tekemään demoja”, minkä myötä Mariskan ura sanoittajana ja laulajana tällä kertaa rap-musiikin pyörteissä pääsi aluilleen.

Suomeen palattuaan Mariskasta tuli tunnettu räppäri ripeällä vauhdilla. Nuorelle naiselle “rako oli auki” liittyä miesten dominoimaan rap-maailmaan poikkeuksellisena musiikintekijänä. Ajoitus astua esille räppärinä oli siten sattumalta täydellisen osuva.

Torkkeli jättää jäljen taiteilijaan

Kattavalla urallaan Mariska on edennyt punkista ja rapista niin heviin, poppiin kuin iskelmään asti. Tuotannon kirjo on vaihdellut moniulotteisesti taiteilijan omien mieltymysten ja elämänvaiheiden mukaan. Ajat kuvataidelukiossa jättivät kiistatta jälkensä Mariskan taiteilijapolun alkumetreille.

Kiehtovaa Torkkelissa oli muun muassa koulua käyneet mielenkiintoiset sekä lahjakkaat ihmiset. Monet Mariskan koulukavereista ovat nimittäin myöhemmin menestyneet hänen tapaansa häkellyttävän hyvin muun muassa musiikin, teknologian ja kuvataiteiden alalla.

”Olen saanut tästä koulusta tärkeitä eväitä koko elämäntaipaleelleni”, Mariska kertoo. Tarve toteuttaa ja haastaa itseään jäivät lopullisesti hihaan. Lukioajoilta opittu taito kuunnella kritiikkiä korostuu erityisesti Mariskan nykyisessäkin ajatusmaailmassa. “Tulenpalava rakkaus” musiikkia kohtaan on kantanut häntä jatkamaan eteenpäin urallaan hidasteiden ja esteiden läpi. Tärkeimpänä ajatuksena hän korostaa halua oppia ja kehittyä. Tällöin täytyy kuunnella palautetta, kenties sitä kiperääkin kritiikkiä.

TEKSTI Marga Herrmans, mediatiimi
TEKSTIN AVUSTUS Anne Mattsson ja Maarit Nopsanen