“Sinäkin voit olla rauhankyyhky” – runoja tähän hetkeen

Luovan kirjoittamisen kerhon opiskelijat kirjoittivat lintuaiheisia runoja, joissa välittyy tämän vaikean tilanteen tuntoja.

Voi sinitiainen
lennä pois, tule luokseni
Läpi luotien ja pommien, ohi kuolleiden tiaisten.
Joko rakkaan luo tai muualle
kunhan lennät pois.

Voi sinitiainen
Älä jää sinne.
Pesäsi siellä on,
kepeistä rakennetut
rakkaat rakennukset.
Mutta et niihin voi pesiä.

Lennä pois
Älä jää.

Älä lennä luotien lähellä, älä lennä päin muita, älä lennä liian lujaa…
Älä läpsytä siipiäsi.
liian äänekäs olisit.
Et lämpöön pääsisi.

Kuin mikäkin raato
putoaisit alas.
Rakas kaunis sinitiainen
kuolisit sinne.

Älä lennä, älä jää. Elä.

Elä, voi sinitiainen, edes se tee.
Elä, toivon niin. Rukoilen niin.
Pyydän niin sinulta.
Mutta sinä olet vain tiainen. Mitä teet hornantulille, vain minun pyynnöstäni?Laulusi on niin hiljainen, voi kun voisin sitä lohduttaa.

Laulan sinulle, joka päivä, joka tunti.
Mutta mitä joutsen voi tehdä, kähistä? Huutaa?
Mitä minä teen?
Minä toivon, voi toivon.
Ja laulan täällä kaukana.

RUNO JA KUVA Siiri Närhi

Sinäkin voit olla kyyhky

Kun isäni oli nuori ja eli elämäänsä vielä vapaammin, hän maalasi joka puolelle vaaleansinistä vanhaa autoaan valkoisia rauhankyyhkyjä.

Pohdin usein, mitä heille on tapahtunut, missä he nyt oleskelevat. Tuovatko he vieläkin rauhan mukanaan vai murskasiko romupuristin heidät? Toivoisin, että he lähtivät lentoon. Mutta minne he ovat eksyneet?

Kohtasin heitä jo kerran elämäni varrella – he lentelivät lasten piirroksissa levittämässä viestiään.

Kuka pitäisi kyyhkyjä vankinaan? Kuka ampuisi tämän enkelin taivaalta? Oi kyyhkyt, kaipaan teitä kipeästi. Ottakaa minut ja maailma valkoisten untuvienne suojaan, lähettäkää kirjettänne maailman jokaiseen nurkkaan.

Lapset, piirtäkää heidän kuviaan, herättäkää pelastajamme jälleen eloon. Antakaa heillekin vastapalveluksena suojaa – teidän sydämessänne ja kielenne päällä.

Värisi ovat vaaleansininen kuin taivas ja valkoinen kuin siellä elelevät veden parvet, niin vapaat kuin siipinen onttoluinen. Muista: sinäkin voit olla rauhankyyhky.

RUNO JA KUVA Laila Brozowski