Ykkösten huomioita 2: “Jostain syystä tykkäsin koripallokorin kulahtaneesta ulkomuodosta”

Jostain syystä tykkäsin koripallokorin kulahtaneesta ulkomuodosta. Minua kiinnostivat pääasiassa kuvauspaikan neutraalit sävyt: tykästyin sen värimaailman luomaan rauhalliseen tunnelmaan.

Kuva on yksinkertainen eikä se kerro paljoa. Kuva on yhtä neutraali kuin sen värimaailma on. Kuvassa on mielestäni hyvin pysähtynyt tunnelma, mutta ehkä se kertookin sen katsojalle, että välillä on hyvä rauhoittua ja hengähtää kiireisen arjen keskellä.

Hanna

Kun lähdin etsimään kuvattavaa paikkaa, ensimmäinen ajatukseni oli ottaa tästä ikkunassa olevasta teoksesta kuva, koska se on hauska, omaperäinen ja mielenkiintoinen, varmasti jonkun kuvistunnilla tekemä. Kiinnosti paljon, voikohan siinä istua.

Kun nyt katson kuvaa, alan tajuta, mitä siinä tapahtuu. En ollut aiemmin huomannut esimerkiksi tietokonetta. Mielestäni kuvasta saa motivoituneen fiiliksen, sillä veikeät oliot koneen ympärillä saavat tuntemaan, että koulu voikin olla myös hauskaa.

Kuvan värimaailma on hyvin yksinkertainen. Sen niin sanottu kehys on hyvin tumma, mutta keskeltä paljastuu valoa ja tuo hienon siluetin esiin.

Aurora

Huomioni kiinnittivät portaikon korkeus sekä eri kerrosten porraskaiteet. Lisäksi seinän uudet piirustukset toivat mielestäni kivasti vastapainoa vanhoille kaiteille.

Portaikko herätti hieman pelkoa, sillä pelkäsin pudottavani kännykkäni viidennestä kerroksesta ja rikkovani sen. Paikka on myös arvoituksellinen ja mystinen, sillä alas asti ei näy kunnolla.

Anna

Mielestäni tämä kuva on kiinnostava, koska pidän vanhasta arkkitehtuurista. Rakennus on kaunis ja yksityiskohtainen, ja siinä on paljon persoonaa. Tämä kuva herätti minussa tunteita: arvostusta ja iloa. Tulkitsen kuvan arkkitehtuurin historian aikakaappauksena, jossa vanha rakennus on säilynyt nykypäivään.

Alisa

Aiemmin sinä päivänä, jolloin kuvan ottaminen oli tehtävänä, olin kävellyt tämän vihreän rakennuksen ohi. Se kiinnitti huomioni heti. Pidän erityisesti rakennuksen väristä sekä sen koristellusta ja juhlavasta ulkomuodosta. Arkkitehtonisesti pidänkin enemmän vanhoista kuin uusista rakennuksista.

Rakennus on minusta todella kaunis, ja haluaisin itsekin asua talossa, jossa on samaa näköä. Rakennuksesta kumpuaa herkkä tunnelma.

Rajasin kuvan kyseisellä tavalla, sillä halusin kuvassa olevan vain tuon yhden rakennuksen. Halusin kuitenkin jättää hieman taivasta näkyviin, että tumma ja yksityiskohtainen rakennus saisi jotain tasapainottavaa sen viereen.

Siri

Kuvaamassani yleisessä vessassa huomioni kiinnitti lokaation erillisyys kaikesta muusta Pengerpuistossa ja sen läheisyydessä. Olin myös kiinnostunut siitä sen huonon maineen vuoksi.

Olin yllättynyt tilan siisteydestä ja omasta rauhasta. Tunnin jälkeen koulun WC-tiloihin pääsy edellyttää uskomattoman pitkää odotusta, mutta Pengerkadun invalidi-WC väistää nämä ongelmat täysin paikkana, jossa saat todennäköisesti viettää aikasi rauhassa.

Halusin sisällyttää itseni kuvaan, jotta muut tulisivat muistamaan tämän kuvan olevan juuri minun ottamani, ja se vahvistaa tunnelmaa kuvassa.

Justus

Äidinkielen ja kirjallisuuden opintojakson ensimmäisellä tunnilla opiskelijat saivat tehtäväksi ottaa kuva jostakin itseään kiinnostavasta paikasta. Kuvista keskusteltiin ja samalla vähän tutustuttiin. Myöhemmin kuvista kirjoitettiin myös pieni teksti. Näin syntyi kolmen julkaisun sarja.