Mainoksia hyvinvoinnista

Etäopiskelu on ollut raskasta kaikille ja muuttanut monin tavoin arkea. Opiskelijat ja opettajat ovat joutuneet sopeutumaan, kestämään, pinnistelemään ja tsemppaamaan. Hyvinvointi ei ole itsestään selvä asia ja siihen on monia näkökulmia. KUVA1-kurssilaiset lähtivät avaamaan näitä ajatuksia ja toivat videokerronan avulla esille yksittäisiä asioita, jotka edesauttavat jaksamista ja hyvinvointia. Puheenvuoroissa tuli esiin myös puhuttelevia ja ristiriitaisia huomioita.

Tämän projektin kautta tutustuttiin mainoselokuvan tekemiseen sekä mainosten rakenteeseen. Mainoksia voi tehdä myös ei-kaupallisesti. Opiskelijat saivat tehtäväksi tehdä 30 sekunnin mainosvideon, jonka viestinä tulee olla lause VOI HYVIN.

Aluksi katsoimme esimerkkivideoina Roy Anderssonin ohjaamia mainoselokuvia. Muistelimme myös muita mieleen painuneita mainoksia. Kun tarkastelee niiden rakennetta, hyvästä mainoksesta erottuu alkuasetelma, käännekohta ja lopetus. Opiskelijat lähtivät pohtimaan, mitkä asiat lisäävät hyvinvointia ja mitkä vähentävät hyvinvointia. Oman mainoksen aineksina sai käyttää todellisia hyvinvoinnin tekijöitä tai hyödyntää ironiaa ja ristiriitaisia viestejä. Sillä viikolla pyrytti lunta ja moni haastoi itseään kuvaamalla ulkona mahdollisimman puhuttelevan vaikutelman luomiseksi.

Mitä ajatuksia sinulle herää näistä puheenvuoroista?

Voit kommentoida tähän alle tai videoiden Youtube-kommentteihin!

Teksti Katja Särkkä, kuvataideopettaja