Perinteinen Torkkelin Halloween: kummittelua, pukeutumista ja valomaalausta!

Varhaisena perjantaiaamuna Torkkelin käytäville alkoi ilmaantumaan jotakin harmaasta arjesta poikkeavaa. Muun muassa lukuiset upeat kummitukset, pirut ja luurangot haahuilivat pitkin koulua, muistuttaen jokaista opiskelijaa ja opettajaa pian koittavasta Halloweenista. Kummittelua taikka juhlan hiuksianostattavaa tunnelmaa ei voinut unohtaa edes oppitunneilla, sillä pienikin poskelle maalattu hämähäkki erottui jokapäiväisestä rytmistä. Mitä kummaa koulullamme tapahtui taas jälleen?

Värikkään teemaviikon, Spirit Weekin, loppuhuipennuksena koulun väki sai kauan odotetun mahdollisuuden pukeutua niin kaameasti taikka kummallisesti kuin vain ikinä toivoikaan. Juhliminen keskellä arjen kiireitä näyttäytyi myös perjantain erikoisessa ohjelmassa. Opiskelijakunnan suosittu Kammokuja ilahdutti sekä varmasti myös pelästytti väsyneenkin opiskelijan hereille takaisin koulutöiden pariin. Mediatiimin rakentama Halloween-studio taas houkutteli innokkaita pukeutujia kameran eteen valomaalattaviksi. Juhliva koulumme yhteisö läheni taas jälleen, kun ilo keskellä puurtamista ja ahkerointia sai paikkansa jokaisen arjessa.

Syksyinen perinne toistuu jälleen

Ihmeellinen pukuloisto arkisilla käytävillä ja luokkahuoneissa todella ihmetyttää ja ihastuttaa ketä tahansa ohikulkevaa silminnäkijää. Koulun väen laaja osallistuminen ja pukujen pieniinkin yksityiskohtiin panostaminen yksinkertaisena koulupäivänä on jotain, mitä ei jokaisessa koulussa tule vastaan. Miten yksi perinnejuhla innoittaakaan Torkkelia näin merkittävästi vuosi toisensa jälkeen?

Tummuvan syksyn keskelle sijoittuva perinne toi jokaisen päivään jotain uutta ja erilaista. Erikoinen vuosittainen toiminta hymyilyttää ja lumoaa koko koulussa, ja kuka tahansa voi osallistua mukaan perinteen viettoon. Yhteisön avoimuus juurikin innoittaa yhä useampia päästämään mielikuvituksensa ja intonsa niin vapaaksi, että kammottavillakin meikeillä uskaltaa tulla paikalle koulumatkan aikana kertyneistä katseista huolimatta.

Torkkelin Halloween kuvastaa koulumme ainutlaatuista ja vapaata henkeä, jota niin opiskelijat kuin opettajatkin haalivat alituisesti. Vaikka oppitunneilla opiskellaankin edelleen ahkerasti tavallisesta poikkeamatta, erikoinen pukeutuminen naamareineen ja viittoineen tuo piristystä vaikeidenkin oppiaineiden oheen. Hetkellinen irtautuminen opiskelusta kummitteluihin niin Kammokujassa kuin Halloween-studiossa muistuttaa meitä vain yhä enemmän, että yhteisömme on todellakin niin avomielinen ja vapaa kuin on tapana sanoa.

Toistuva perinne elävöittää koulumme henkeä muistuttaen tästä ainutlaatuisesta ajastamme yhdessä lukiovuosinamme.  Henki elää mukanamme edelleen voimakkaana ja avoimena, ja siitä jokainen meistä pitää varmasti tulevaisuudessakin huolen. Tällaista on vain harvoissa kouluissa. Miten ihanaa onkaan, että saamme olla yhdessä näin vapaita!

Marga Herrmans, mediatiimi

Halloween-studion tunnelmia

Ensimmäisen vuoden opiskelijana tämä oli ensimmäinen kertani mukana Torkkelin perinteissä. Torkkeli on tunnettu erikoisista pukeutumistyyleistään jo arkena, joten oli jännittävää nähdä, miten erikoisesti ihmiset pukeutuvat Halloweenina. En pettynyt. Kuvaajana Halloween-studiossa sain nähdä miltei jokaisen asun paikan päällä, ja vielä ikuistaa ne kameran näytölle! Parempaa tutustumista Torkkelin perinteisiin en olisi voinut toivoa.

Aamulla, kun kokosimme mediatiimin kanssa studion pystyyn, en osannut aavistaa, kuinka kiireiset seuraavat pari tuntia olisivat. Hädin tuskin olimme saaneet studion valmiiksi, kun pitkä jono ylsi jo salin ovesta ulos käytävälle saakka! Salaman kanssa säätämiseen meni vielä seuraavat viisitoista minuuttia, mutta vauhtiin päästyämme kuvauskoneisto kulki kuin rasvattu.

Yhteistyöllä saimme jokaisesta halukkaasta otettua niin normaalin kuin valomaalauskuvankin. Valomaalauksessa pidemmän valotusajan avulla saimme maagisia valoviivoja kuvien taustalle.

Kuvien ottoon meni koko ruokatunti, enkä työhön uppoutuneena muistanut käydä edes syömässä. Halloween-studio oli kuitenkin niin kokemisen arvoinen tapahtuma, ettei se haitannut.

Ässä Parviainen, mediatiimi

KUVAT Mediatiimin Halloween-studio