Kelan innovaatiokilpailu: Nuoruuspakkaus

Kustakin ryhmästä otettiin “tiimikuva”. Tässä “Tietoa opiskelijoille” -tiimi.

Torkkeli valikoitui Kelan ja Nuorten Akatemian järjestämään innovaatiokilpailuun mukaan toisena pääkaupunkiseudun lukiona keväällä 2019. Toinen lukio oli uusi Otaniemen lukio, joka on saanut hienot tilat Aalto-yliopiston kainalossa. Kilpailun tarkoituksena oli kehittää nuoria asiakkaita palvelevaa Kelan Nuoruuspakkausta, joka auttaisi itsenäisen elämän alussa.

Meillä haasteen ottivat vastaan Minä brändinä -kurssin opiskelijat, jotka ryhtyivät tekemään ennakkotehtäviä kurssitöinä. Heille kuului safaritehtäviä, joissa tutustuttiin Kelaan fyysisenä paikkana ja seikkailtiin Kelan verkkosivuilla, sekä haastatteluja, joissa tiedusteltiin Kelan asiakkaiden kokemuksia. Näillä eväillä osallistuttiin kilpailupäivänä idean kehittelyyn ja valmistauduttiin esiintymään tuomariston edessä.

Kukin ryhmä oman ideansa kimpussa

Kilpailupäivä Otaniemen lukiossa alkoi harjoitteilla, joissa jatkettiin kaverin ehdotusta: repliikeillä ”Joo, mutta” tai ”Joo, ja”. Sitten harjoiteltiin viestimistä rakentamalla tornia vaahtokarkeista ja spagetista. Tämän vaiheen voitti Otaniemen lukion tiimi. Itse kilpailu alkoi haasteen rajaamisella ja ideoimalla aivoriihessä villisti mahdollisimman monta ideaa. Ideointi piti tehdä nopeasti, ja nopein tiimi palkittiin. Kaikkein nopein oli meidän ”Keksit”-tiimi (myöhemmin Omakela), joka voitti Dumle-pussin. Ideat piti myös ryhmitellä omiin lokeroihinsa.

Hektisiä työskentelyvaiheita sparrattiin Kelan, Nuorten akatemian ja muotoilun opiskelijoiden toimesta.

Torkkelista paikalla oli kolme ryhmää, Otaniemestä seitsemän. Torkkelin porukat käyttäytyivät kuin ammattilaiset ja tarttuivat sparraajien ja Kelan asiantuntijoiden vinkkeihin fiksusti ja kysyivät rakentavia kysymyksiä. Ilmapiiri pysyi hyväntuulisena läpi tehtävien, jotka oli aikataulutettu minuutilleen.

Nuoriso arvostaa järjestelyjä

Alva ja Jade: ”Tähän asti ollut mukavaa (klo 11), vähän kiireistä mutta aika rentoa kun saa tehdä oman ryhmän kanssa. En yleensä työskentele näin. Nyt on tosi monipuolisia tehtäviä.”

Iida: ”Tämä on ollut kivaa. Luotan omaan tiimiin ja näihin järjestäjiin. Vaikka aikaa on vähän eri vaiheisiin, asiat tuntuvat hoituvan.”

Lounaan jälkeen omaa ideaa jatkokehitettiin kuvakäsikirjoituksena. Sitten tutkittiin näkökulmia ja resursseja, joita innovaatio vaatii toteutuakseen. Samalla alettiin valmistella esitystä, jolla innovaatio myytäisiin raadille. Tarkoitus oli klassiseen tapaan pitchata oma idea eli toteuttaa niin sanottu ”hissipuhe”, kuinka innostaa kuulija ja vakuuttaa hänet oman idean toimivuudesta kolmessa minuutissa.

Lopuksi raadin eteen

Kilpailupäivä huipentui esityksiin, joita seurattiin koulun aulassa eli ”montussa”. Torkkelin ryhmät ”Omakela”, ”Tietoa nuorille” ja ”Muutos ja puutos” loistivat kirkkaina tähtinä muiden esitysten joukosta. Opettajan sydän paisui ylpeydestä, kun nuorten nerokkaita ideoita ja asiallisia havaintoja sai seurata katsomosta.

Tuomarin kommentti: ”Muutos ja puutos” -ryhmän näytelmästä: “Esitys oli hauska. Lisäksi siinä oli paljon informaatiota. Asia ei edes jäänyt esityksen jalkoihin, vaikka itse esitys oli upea. – – En olisi ikinä pystynyt esittämään mitään näin järkevää lukiolaisena yleisön edessä.”

Lopuksi raati kertoi voittajan ja selvitti perusteensa. Voittajaryhmä nousi Torkkelista! Ryhmä ”Muutos ja puutos” oli tällä kertaa paras.

Palkinnoksi kukin ryhmän jäsen sai 100 euron lahjakortin elektroniikkaliikkeeseen. Mutta ehkä paras palkinto olikin kokemus: tätä on palvelumuotoilu. Onnea!

TEKSTI: Anne Mattsson

KUVAT: Christian Hallivuori, Kelan innovaatiokilpailu