Torkkelin naistenpäivän eduskuntavaalipaneeli 2019

Eduskuntavaalipaneelia käsittelevä kirjoitus aloittaa politiikan kevään juttusarjan. Pysy mukana!

Perjantaina 8.3. koulussamme järjestettiin vaalipaneeli, joka koostui kansanedustajaehdokkaista: vasemmistoliitosta, vihreistä, SDP:stä, kokoomuksesta, sinisistä, keskustasta sekä perussuomalaisista.

Hallitus on kaatunut!

Tunnelma tiheni muutamien kysymysten kohdalla. Erityisesti ilmastonmuutos ja tarvittavat toimenpiteet kirvoittivat yleisökysymyksiä. Ehdokkaita jopa kovisteltiin.

Opiskelijajuontajat aloittivat paneelikeskustelun pyytämällä, että jokainen ehdokas esittelisi itsensä ja puolueensa. Jokainen kertoi pienen pätkän itsestään ja kantansa päivän suureen uutiseen: hallituksen kaatumiseen. Näin tutustuttiin alustavasti ehdokkaisiin.

Paneelissa oli aluksi rento tunnelma, mutta pian ilmapiiri muuttui astetta kiihkeämmäksi.

Ehdokkailta kysyttiin heidän mielipiteitään tietyistä aiheista, ja joidenkin vastaukset herättivät kohinaa ja keskustelua yleisössä. Myös minä reagoin vahvasti joihinkin vastauksiin. Monet hurrasivat hallituksen kaatumista. Vasemmiston Lauri Linna kommentoi, että “töissä oli vaikea keskittyä, kun aamulla poksautettiin skumppapullo”.

Transsukupuolisten oikeudet

Keskustelu transoikeuksista aiheutti kohua, sillä osa ehdokkaista puhui aiheesta mielestäni tietämättömästi ja vähättelevään sävyyn. Oikean laidan ehdokkaat totesivat, että transihmisten leikkauksia koskevat kulut ovat suuria. Vihreiden Sameli Sivonen kommentoi tähän, että transihmisten kulut ovat kuitenkin niin pienet, että eivät ne varsinaisesti vaikuta valtion budjettiin. Suora sitaatti Samelilta: “Se ei ole rahasta kiinni.” Miksi pitäisi kieltää transihmisiltä oikeus olla oma itsensä ja saada tarvitun avustuksen?

SDP:n Elisa Gebhard kommentoi transpolitiikkaa näin: “Transoikeuksista on puhuttu jo siitä lähtien, kun minä aktivoiduin politiikassa, ja siitä puhutaan edelleen, eli asialle pitäisi vihdoin oikeasti tehdä jotain!” Olen samaa mieltä!

Perussuomalaisten Juha Karjalainen ja sinisten Riikka Taivassalo kommentoivat, että tämän paneelin aiheet olivat tavallisesta poikkeavia. Taivassalo toimii ulkoministeri Timo Soinin erityisavustajana.

Ajankohtaisia aiheita lisää: maksuton toinen aste puhuttaa

Toinen asia, joka aiheutti kohua yleisössä, oli niin sanottu maksuton toinen aste. Perussuomalaisten Juha Karjalaisella sekä joillakin muillakin oli sellainen mielipide, että maksuton toinen aste on turha ja että valtiolla ei olisi varaa siihenkään. Heidän mielestään toinen aste on jo riittävän maksuton.

Vasemman laidan ehdokkaat olivat taas sitä mieltä, että maksuttomuus ei toteudu tällä hetkellä lukiossa ja ammattikoulussa. Sameli Sivonen totesi, että 40 €, jonka saa kuukaudessa opintotukena, ei riitä kirjoihin, saati tietokoneeseen, joka on nykyään välttämätön opinnoissa. (40 eurolla saa noin yhden tai kaksi kirjaa riippuen hinnasta.)

SDP:n ehdokas Elisa Gebhard sanoi vahvalla äänellä: “Kenenkään unelmien toteuttaminen ei saisi jäädä siihen, että vanhemmilla ei ole varaa.” Tämä jäi minulle mieleen.

Ystäväni ja minä olimme melko tulisella tuulella paneelin jälkeen, koska jotkut ehdokkaat ilmoittivat aika häkellyttäviä kommentteja ja mielipiteitä. Tajusin ainakin itse, millä puolella olen ja mitkä asiat ovat minulle tärkeitä.

Muistakaa sitten kaikki täysi-ikäiset äänestää!

TEKSTI: Alva Ruohtula
KUVAT: Alli Alavaikko (karikatyyrit), Anne Mattsson