Avaruusfysiikan kurssi Lapissa!

Avaruusfysiikan kurssilaiset saapuivat maanantaina Lappiin Kairosmajalle. Opiskelija Milla Manninen kertoo alkutunnelmista.

Meidän koulustamme lähti avaruusfysiikan kurssille 5 opiskelijaa ja yksi opettaja Juha Tikka. Kurssi on neljän lukion yhteinen projekti, joka koostuu luennoista ja matkasta Pyhätuntureille. Reissuun kuuluu muun muassa observatoriovierailu ja tähtitaivaan valokuvausta.

Matkaan lähdettiin sunnuntai-iltana Helsingin rautatieasemalta. Nousimme junaan, joka saapui seuraavana aamuna Kemijärvelle. Sieltä matkasimme vielä bussilla Kairosmajalle, jossa majoitumme reissun ajan.

Saavuttuamme kohteeseen ja majoituttuamme huoneisiin, söimme myöhäisen aamupalan ja lähdimme kävelemään luontokeskus Naavaan. Keskuksessa meille kerrottiin luonnonsuojelukeskuksen historiasta ja monimuotoisesta ympäristöstä. Illalla ohjelmassa oli tähtitaivaan havainnointia, mutta se ei onnistunut pilvien takia. Pääsimme kuitenkin pienen kiipeilyn jälkeen ihailemaan maisemia laskettelurinteestä.