Oman taiteen myynti innostaa ahkerointiin ja vahvistaa itseluottamusta

Torkkelin Avoimet ovet pidettiin taas viime lauantaina 19.1.2019, ja opiskelijat pääsivät myymään omia taideteoksiaan koulun käytävillä. Kuten tavallista, tapahtuma keräsi runsaasti uteliaita 9.-luokkalaisia, entisiä ja nykyisiä opiskelijoita sekä heidän läheisiään, jotka halusivat tutustua koulumme toimintaan ja vierailla taidemyyntinäyttelyssä. Kirkkaan talviauringon valaisemat käytävät vilisivät ihmisiä, joita oli ajoittain jopa ruuhkaksi asti.

Tämä oli ensimmäinen Avointen ovien päiväni myyjänä. Tutuksi tapahtuma oli tullut minulle jo viime vuonna, kun hämmästelin Torkkelia espoolaisen 9.-luokkalaisen silmin. Opiskelijoiden upea taide ja koulun persoonallinen ilmapiiri tekivät minuun vaikutuksen, ja samana päivänä päätin, että tämä tulee olemaan minun lukioni.

Taiteen myynti on nuorelle taiteilijalle hieno kokemus. Itselleni tämä oli toinen kerta, kun olen päässyt sitä tekemään. Ensimmäinen kerta, kun myin teoksiani, oli viime vuoden lopulla järjestetyissä joulumyyjäisissä, jotka olivat myös Torkkelin ensimmäiset. Hermostuneisuus, joka vaivasi minua silloin, oli Avoimissa ovissa jo hellittänyt, ja tuntemattomille ihmisille oli helpompi hymyillä ja puhua omasta taiteesta.

On hienoa nähdä, että oma taide voi tuottaa muillekin iloa. Ihmisten positiivinen palaute ja kiinnostus töitä kohtaan motivoi piirtämään ja maalaamaan entistä ahkerammin. Jotenkin tämä palaute tuntuu vielä merkittävämmältä, kun sen kuulee tuntemattomilta ihmisiltä, joilla ei ole ystävien tai perheenjäsenten mahdollista puolueellisuutta tai sosiaalista velvollisuutta antaa kehuja.

Taidemyynnistä ei saa vain taskurahaa vaan myös itseluottamusta ja kokemusta. Se antaa eväitä myöhempää elämää varten erityisesti taidealalle pyrkiville, joiden työ tulee todennäköisesti vaatimaan paljon yritteliäisyyttä ja vastaavanlaista omien töiden esille tuomista. Oman taiteen myynti muille kuin perheenjäsenille ja ystäville ei ole itsestäänselvyys alaikäiselle taiteilijanalulle, joten on hienoa, että opiskelijoille Torkkelissa annetaan siihen mahdollisuus.

TEKSTI Emma Hansén, mediatiimi
KUVAT Aada Hogan, Sointu Huttunen, Reeka Murtomäki ja Ira Peltonen, mediatiimi