Kuvajournalisti Lasse Rantanen vieraana Torkkelissa

Tiedätkö, mitä tarkoittaa kuvajournalismi tai populismi? Nyt yhteiskuntaopin ja filosofian ensimmäisen kurssin opiskelijat tietävät. Ennen joululomaa kuvataidelukiossa vieraili Lasse Rantanen, joka tunnetaan etenkin näyttävistä kuvituksistaan Helsingin Sanomissa.

Lasse Rantanen on suomalainen graafinen suunnittelija ja kuvittaja. Hän kutsuu itseään visuaaliseksi journalistiksi: ”Jos suunnittelija ei vastaa sisällöstä samalla tavalla kuin toimittaja, työstä tulee pelkkää koristetaidetta.” Rantanen on kouluttanut lehdentekijöitä Suomessa ja myös ulkomailla. Vuonna 2007 hän kirjoitti aikakauslehtien visuaalisesta suunnittelusta ensimmäisen suomalaisen opaskirjan “Mistä on hyvät lehdet tehty?”.

Lasse ja populismi

Rantasen vierailuluennossa oli paljon aiheita ja erilaisia näkökulmia, joita on kiinnostavaa miettiä. Yksi niistä on populismi. Se on poliittinen ideologia, jota kannattavat poliitikot yrittävät korostaa kansan tahtoa. Rantanen itse sanoi, että hän käyttää osittain populistisia keinoja kuvituksissaan.

Toinen asia, jonka houkutteli minua luennossa, olivat hänen tarinansa työstä ja koulutuksesta. Meille nuorille on tärkeää päättää, millaisen tulevaisuuden me haluamme, ja tällaiset tarinat antavat toivoa ja motivaatiota. Rantanen kertoi, että hän ei heti valinnut graafista alaa, lukiossa hän päätti olla arkkitehti, mutta pääsykokeen jälkeen hän tajusi, että se ei sittenkään kiinnostanut häntä yhtä voimakkaasti kuin graafinen visuaalisuus.

Miksi hänen mielestään visuaalisuus on tärkeää? Koska kuva voi kertoa enemmän tietoa aiheesta ja koska myös se voi houkutella lukijan huomion, herättää tunteita tai vaikkapa tehdä myyntityötä!

Helppo haastateltava

Luennon jälkeen haastattelin häntä lyhyesti ja kysyin, mistä hän saa ideansa piirroksiin, mitä vaikeuksia hän kohtaa työssään ja onko epäonnistuneita kuvituksia. Hänen vastauksensa olivat tiukkoja ja yksinkertaisia. Kaikki ideat kuvitukseen hän saa analysoimalla tekstejä ja niiden sisältöä. On tärkeä ymmärtää, mistä on puhe, sen avulla tekstin kuvitus onnistuu paremmin. Kyllä hänelläkin on vaikeuksia työssä. Minun mielestäni me torkkelilaiset tiedämme, kuinka vaikea on keksiä hyvä kuvitus ja kuinka paljon aikaa se vie. Mutta kaikkein ikävintä on se, että ei ole tarpeeksi työtä tai sitä on liikaa. Näistä syistä hänellä on muutamia epäonnistuneita kuvituksia. ”Mutta yleensä korjaan ne heti”, Rantanen kertoi.

Haastatellun aikana mielen tuli, että graafikot ovat mukana televisio- ja elokuvamaailmassa, lehdessä, koulussa, netissä ja niin edelleen. Heidän tehtävänsä saattaa vaikuttaa ensisilmäyksellä helpolta, mutta kaikki eivät tiedä, että jokainen yksityiskohta vaikuttaa kuvan merkitykseen ja on tärkeää. Rantanen kertoi tapauksesta, jossa liian voimakas valaistus vaikutti koko piirustuksen ideaan ja ihmiset näkivät sen väärin. Näiden sanojen jälkeen tajusin, että hänen työnsä on todella kovaa!

Ei guru vaan kollega

Luento meni nopeasti ja hyvässä ilmapiirissä. Pidin sitä rentouttavana. Lasse Rantanen kertoi myös omia mielipiteitään taiteesta ja politiikasta. Sain paljon uutta tietoa taiteilijan työstä, kuten ideoiden suunnittelusta. En kokenut, että edessäni seisoi “guru”, joka yritti opettaa minulle jotain. Koin pikemminkin, että edessäni seisoi ihminen, joka jakoi hyödyllisiä tietoja ja kokemuksia kanssani.

TEKSTI Rada Gvozdeva
KUVAT Pinja Maaranen, mediatiimi