Kalevalan taikaa ruotsiksi ja suomeksi

Lokakuun lopussa Torkkelin äidinkielen ja ruotsin kurssien opiskelijat pääsivät hetkeksi astumaan Kalevalan maailmaan, kun koulun juhlasalissa vieraili Vindmantel – Ilman viitta -esitys. Kalevalaan ja sen ulkopuolelle jääneisiin tarinoihin perustuva esitys oli kaksikielinen: seikkailu eteni vuorotellen suomeksi ja ruotsiksi. Tarinankertojina toimivat Markus Luukkonen ja Mikael Öberg Fabula Storytellingistä. Esityksen jälkeen oppilaat ja opettajat jäivät vielä esittämään kaksikolle kysymyksiä esityksestä ja heidän ammatistaan.

Suomalainen Markus Luukkonen ja ruotsalainen Mikael Öberg tapasivat toisensa Saksassa tarinankerronnan parissa. Vaikka he eivät puhuneet toistensa äidinkieliä, heitä yhdisti yhteinen kutsumus ja kiinnostus Kalevalaa kohtaan. Vindmantel – Ilman viitta syntyi halusta jakaa Kalevalan taikaa ruotsinsuomalaisille. Kalevalan ulkopuolisiakin tarinoita otettiin mukaan, sillä kaksikkoa kiehtoivat kansanrunoissa esiintyneet vahvat naishahmot, joiden rooli jäi Elias Lönnrotin kokoamassa Kalevalassa harmillisen pieneksi.

TEKSTI Emma Hansén
KUVA Lari Rouvinen, mediatiimi