Entinen torkkeli neuvoo niitä, jotka haluavat ulkomaille opiskelemaan

OPO-ilmiökurssilla vieraili vanha torkkeli Nea Niinivaara kertomassa jatko-opintovalinnoistaan. Nea suuntasi opintonsa ulkomaille, Skotlantiin, ja opiskelee siellä nykyään taidetta. Hakuprosessi oli ollut yllättävän yksinkertainen, ja Nea kertoikin, kuinka hän oli melkeinpä unohtanut edes hakeneensa kyseiseen kouluun, kunnes sai hyväksymiskirjeen.

Opiskelu Skotlannissa on pääosin ilmaista, ja opetus tapahtuu siellä englannin kielellä. Koulu yhdistää ihmisiä eri puolilta maailmaa, ja alussa tilanne onkin kaikille hyvin uusi ja jännittävä. Tämän vuoksi on helppoa tutustua uusiin ihmisiin.

Tässä Nean joitain antamia neuvoja ulkomaille lähteville opiskelijoille:

* Huolehdi raha-asioista huolella ja pyri myös säästämään opiskelujen ohella.
* Etsi edullinen ja sinulle sopiva asunto, jossa sinun on  miellyttävä asua. Edullisinta on kuitenkin asua soluasunnossa.
* Tutustu uusiin ihmisiin ja pidä heihin yhteyttä myös kouluajan ulkopuolella.

Nea kehottaa jokaista ulkomailla opiskelusta kiinnostunutta olemaan rohkea ja lähtemään määrätietoisesti uutta kokemusta kohden.
TEKSTI: Eelis ja Sylvi, 16F