Vuoden 2017 Tossut Juho Grönholm ja Samuli Woolston kertoivat tiestään Keskustakirjaston suunnittelijoiksi

Lokakuun 31. päivänä koulullemme saapuivat Torkkelin entiset oppilaat Samuli Woolston ja Juho Grönholm kertomaan arkkitehdin työstä sekä ottamaan vastaan Vuoden Tossu 2017 -tittelin. Arkkitehtitoverukset ovat arkkitehtitoimisto Alan perustajia. Tämä toimisto on suunnitellut muun muassa Suomen juhlavuoden kunniaksi rakennettavan Keskustakirjaston. Arkkitehdin työnkuvan ja Keskustakirjaston taustojen lisäksi pääsimme myös kuulemaan, kuinka Woolston ja Grönholm ovat itse edenneet urallaan ja saavuttaneet unelmansa menestyneestä arkkitehtitoimistosta. Tie kuvataidelukion penkiltä maamme suurimman kirjaston suunnittelijoiksi ei suinkaan ole ollut helppo, mutta luennollaan ystävykset näyttivät meille sinnikkyyden ja kovan työn merkityksen.

Kun Alan varsinainen toiminta alkoi, tie menestykseen ja suosioon ei todellakaan ollut itsestäänselvyys. Kaverukset olivat kuin neula heinäsuovassa tavoitellessaan huomiota omassa ammattipiirissään. Arkkitehtejä ei valjastettu rakennusten suunnitteluun kuin mihin tahansa työhön. Työtä piti itse kalastella osallistumalla kilpailuihin ja näyttämällä omat kykynsä raakojen visioiden muodossa. Ahtaassa toimistossaan kaverukset pähkäilivät mitä kunnianhimoisimpien projektien parissa, jotta saisivat edes muutaman katseen kääntymään. Ankara uurastus palkittiin, kun Ala pääsi toteuttamaan visionsa norjalaisesta teatteri- ja konserttitalo Kildenistä, joka avattiin yleisölle vuonna 2012.

Konserttitalo Kilden oli Alan ensimmäiseksi projektiksi hyvin kunnianhimoinen ja yksityiskohtainen. Juho ja Samuli selittivät, kuinka neljännen seinän ajatus on Kildenissä tuotu teatterisalista rakennuksen julkisivuun, siirtäen toden ja tarun rajaa ja tehden sen näkyväksi. Aaltoileva puuseinä symboloi sitä neljättä kuviteltua seinää. Arkkitehdit tekivät selväksi, että arkkitehdin työhön liittyy paljon muutakin kuin itse talon suunnittelu. Suunnittelussa eniten aikaa kuluu varsinkin pienten ongelmien kanssa kamppailuun. Luovan pohtimisen lisäksi pitää suunnitella pienet mutta olennaiset asiat, kuten pistorasiat. Talo ei voi olla ainoastaan visuaalinen taidonnäyte, vaan myös käytännöllisyys täytyy huomioida esimerkiksi mukavuuden ja viihtyvyyden muodossa.

Helsingin keskustakirjasto on ollut suunnitteilla jo monta vuotta. Kaupungin kasvaessa pienet lähiökirjastot eivät enää täytä kaupunkilaisten tarpeita, vaan on syntynyt tarve suuremmalle kirjastolle, joka pystyy tarjoamaan monipuolisia palveluita ja hyvän sijainnin ansiosta tavoittamaan monet. Suoraan keskustan ytimeen kaivattiin myös ikään kuin yhteistä olohuonetta – paikkaa, jonne voi tulla viettämään aikaa joutumatta maksamaan mitään.

Kirjasto ei ole pelkkiä kirjoja varten, vaan Keskustakirjasto tulee tarjoamaan palveluita perinteisen kirjojen lainaamisen lisäksi tekniikassa, opiskelussa, työskentelyssä ja kokemisessa. Hiljaiset nurkkaukset tarjoavat työskentelyä ja lukemista tukevan ympäristön, kun taas esimerkiksi studiot, pajatilat, kahvila ja jopa elokuvateatteri tarjoavat uudenlaisia elämyksiä, joita ei nykyisistä kirjastoista juurikaan löydy. Keskustakirjasto on kaikkien yhteinen tila, josta jokainen löytää itselleen sopivaa tekemistä.

Sopivan tontin löydyttyä Töölönlahden kupeesta alkoi kirjaston kansainvälinen suunnittelukilpailu, jonka voitti Woolstonin ja Grönholmin perustaman arkkitehtitoimisto ALAn suunnitelma Käännös. Käännös on suunniteltu kaiken kaikkiaan avoimeksi ja kutsuvaksi, heti sisääntuloaulasta yläkerrosten korkeisiin ikkunoihin saakka. Se on jaettu kolmeen eri kerrokseen, joista ylin tarjoaa perinteistä kirjastoympäristöä, keskimmäinen erilaista tekemistä ja alin yhteisöllisyyttä, kuten tapahtumille sopivia tiloja. Kansalaistorilta nouseva kirjasto on kuin kansanvallan edustaja, joka haastaa vastapäisen julkista valtaa edustavan Eduskuntatalon keskusteluun. Käännös onkin siis oiva symboli 100-vuotiaan itsenäisen Suomen kunniaksi.

Rennon ja hauskan tilaisuuden päätteeksi vuoden tossut Woolston ja Grönholm ottivat vastaan paperista muotoillut seppeleensä, jotka tänä vuonna olivat taiteilleet abiturientti Julia Porra ja toisen vuoden opiskelija Samantha Mlotshwa. Opiskelijoilla ja opettajilla riitti kysyttävää aina arkkitehdin työstä Keskuskirjaston saunaehdotukseen asti, eikä kukaan olisi halunnut lähteä tilaisuudesta takaisin tunneille. Ystävykset piristivät koulupäivää innollaan sekä inspiroivat nykyisiä opiskelijoita seuraamaan heidän tavoin unelmiansa ja tähtäämään korkealle. Vaikka arkkitehdin ura on työläs, on se myös erittäin palkitseva. Woolstonilla ja Grönholmilla onkin aihetta ylpeyteen: monia upeita projekteja kuten teatteri- ja konserttitalo ja juhlavuoden kirjasto – sekä viimeisemmäksi muttei vähäisimmäksi Vuoden Tossu -tittelit!

TEKSTI Julia Salonen ja Joona Virmajoki

KUVAT Jose Pekkonen