Matkapäiväkirja Strasbourgista 17.–20.5.2017.

Keskiviikko 17.5.

Helsingin kuvataidelukio haki ensimmäistä kertaa mukaan Euroopan parlamentin järjestämään ohjelmaan syksyllä 2016 ja tuli valituksi. Varsinaiseksi Euroscola-päiväksi saimme perjantain 19.5., mutta päätimme matkalla tutustua myös kattavammin Euroopan unioniin ja vanhaan historialliseen Strasbourgiin. Matkalle valittiin 24 opiskelijaa eri ikäluokilta, ja mukaan lähtivät koulumme molemmat historian ja yhteiskuntaopin opettajat: Tiina Kärkkäinen ja Anne Mattsson.

Valmistautuminen matkaan alkoi jo hyvissä ajoin. Opiskelijat jaettiin Euroopan parlamentin ohjeiden mukaan kuuteen eri työryhmään ajankohtaisten teemojen mukaan. Tapasimme säännöllisesti ja työstimme erilaisia tehtäviä, jotka liittyivät Euroopan parlamenttiin, sen toimielimiin sekä ryhmien omiin aiheisiin. Hieman ennen matkan ajankohtaa jokainen ryhmä piti koulumme oppilaille aamunavauksen omasta aiheestaan, ja viimeinen aihe Euroopan tulevaisuudesta ajoittui sopivasti Eurooppa-päivään 9.5.

Matkapäivänä tapasimme Helsinki–Vantaan lentokentällä. Lento Frankfurtiin sujui hyvin, ja sinne saavuttuamme etsimme bussin Strasbourgiin. Bussi oli piilotettu kätevästi junien luokse kauas muista busseista. Luppoaikaa ei ollut paljon, mutta noin 15 minuuttia oli aikaa käydä kaupassa ostamassa ruokaa bussiin. Bussimatka kesti lähes kolme tuntia, mutta Saksan ja Ranskan viehättävä maasto helpotti matkan taittumista. Huomaamattakin olimme jo saapuneet Strasbourgiin. Cap Europe -hotellille saavuttuamme ehdimme vielä noin tunnin tutkia kaupunkia itsenäisesti ennen kuin oli määrä palata hotellille ja syytä mennä nukkumaan.

Torstai 18.5.

Sirpa Pietikäinen ja torkkelit.

Päivämme alkoi herätyksellä ennen klo 7 aamulla. Aamupalan jälkeen kävelimme rivakkaan tahtiin Euroopan parlamenttitalolle, jossa meitä odotti Pauliina Kosunen, europarlamentaarikko Sirpa Pietikäisen avustaja. Pauliina johdatti meidät tiukan turvatarkastuksen läpi.

Sirpa Pietikäinen keskusteli kanssamme Eurooppaa koskevista ajankohtaisista asioista sekä avasi päätöksentekoon liittyviä käsitteitä, jotka voi lukiolaisnuorelle olla vieraita. Oli mielenkiintoista kuunnella, mitä EU-poliitikon työ on. Sirpa sai myös koulultamme ikimuistoisen lahjan, kun erään karikatyyrikilpailun voittaja Milla Juslin ojensi tälle keskusteluhetken aikana piirretyn karikatyyrin hänestä itsestään. Otimme myös ryhmäkuvia sekä Sirpan kanssa että keskenämme.

Pääsimme myös tutustumaan Euroopan parlamentin ravintolaan jo ennen Euroscola-päivää. Ravintolaan pääsyä odottaessa tutustuimme parlamenttitalon vierailijapuoleen. Parlamentin ravintolassa saimme valita haluamamme kolmen ruokalajin menun eri vaihtoehdoista. Lounaan jälkeen meillä oli hetki vapaa-aikaa tutustua vehreään kanaalien halkomaan kaupunkiin. Esimerkiksi Parc de I’Orangeriessa huomasimme ihan valtavasti haikaroita pesissään – haikara on kuulemma Alsacen alueen tunnuseläin.

Iltapäivällä tapasimme Pauliine Koskelon, joka on Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimen tuomari. Aluksi näimme videon, joka kertoi perustietoja ihmisoikeustuomioistuimesta sekä yksittäisistä esimerkkitapauksista viime vuodelta. Videon jälkeen Pauliine kertoi meille lisää tuomioistuimesta ja vastasi kysymyksiimme. Pauliine sai tapaamisen päätteeksi meiltä lahjaksi torkkelilaiseen tapaan karikatyyrin itsestään sekä mukin. Lisäksi hän sai ajankohtaisesti Annelta Tellervo Koiviston elämäkerran nimikirjoituksella varustettuna. Tämän jälkeen alkoi vapaa-aika kaupungilla.

Illalla menimme yhdessä tunnelmalliseen Pfifferbriader-nimiseen ravintolaan syömään päivällistä. Pääsimme maistamaan alkuruokana ankanmaksaa paahtoleivän päällä. Pääruokana oli hapankaalia kolmen eri kalan kera ja jälkiruoaksi vaniljajäätelöä, jossa oli rommirusinoita seassa. Kasvisruokailijoille oli tarjolla salaattia, risottoa sekä jälkiruoaksi hedelmäsalaattia. Ruoan päätteeksi kuljimme kauniin vanhan kaupungin läpi iltahämärässä hotellille nukkumaan ja valmistautumaan kiireiseen seuraavaan päivään.

Perjantai 19.5. – Euroscola

Heräsimme entistäkin aikaisemmin sateen ropinaan. Aamiaisen jälkeen hiippailimme futuristiseen ratikkaan, joka kiidätti meidät sateen läpi EU:n parlamentin Louise-Weiss-rakennukseen. Suomalaiseen tapaan olimme ajoissa paikalla ja pääsimme turvatarkastusten läpi toisena kouluna. Hörpittyämme kahvit ja mehut eri puolilta Eurooppaa tulleet yli 400 opiskelijaa siirtyi suureen sinivalkoiseen parlamentin saliin, jossa MEPit ratkaisevat EU:n päätökset. Tutustuttuamme parlamentin toimintaan äänestysnappien, mikkien, kuulokkeiden ja live-tulkkien hätäisten käännösten kautta pääsimme haastattelemaan parlamentin varapresidenttiä saksalaista Rainer Wielandia.

Haastattelun jälkeen jokainen osallistujakoulu esitteli itsensä lyhyesti muille muulla kuin omalla äidinkielellään. Anni Alasen ja Pauliina Nykäsen englantia, ranskaa ja saksaa sisältänyt asiantunteva koulumme esittely keräsi ansaitusti paljon huomiota. Esittelyjen päätyttyä oli aika mennä lounaalle. Tungeksimme kaikki sisään EU-parlamentin ruokalaan, jonka pöydillä vastauksia jo odottivat eurogame-vastausvihkoset. Kun olimme syöneet monipuolisen ateriamme, joka vegaaneilla koostui punajuurista ja sinertävästä riisistä ja muilla pasta bolognesesta, avasimme vihkoset ja aloimme etsiä itsellemme neljän hengen joukkuetta. Pelin kysymykset olivat kaikki eri EU-maissa puhuttavilla kielillä, mikä oli hienoa, koska kukaan edustaja tai mikään edustusto ei pystynyt yksin vastaaman kaikkiin. Oli siis tehtävä yhteistyötä, aivan kuten EU:ssa.

Lounaan jälkeen jakauduimme ennalta sovittuihin kuuteen eri tiimiin, jotka hajaantuivat parlamentin lukuisiin kokoushuoneisiin. Aluksi ryhmä äänesti itselleen presidentin ja puheenjohtajan täysistuntoon, ja sen jälkeen jakauduttiin vielä kerran pienempiin ryhmiin. Kymmenen hengen ryhmissä pohdittiin esimerkiksi EU:n tulevaisuuteen liittyviä kysymyksiä, kuten unionin roolia maailmanpolitiikassa ja sen eri ulottuvuuksia. Hyvin nopeasti huomasi, kuinka paljon esimerkiksi ajatus EU:n yhteisestä armeijasta jakoi mielipiteitä, ja välillä oli hankalaa löytää yhteinen sävel.

Eriävistä mielipiteistä huolimatta ilmapiiri säilyi hyvänä, ja lopuksi ryhmät esittelivät monenkirjavat parannusehdotuksensa presidentille ja puheenjohtajalle, jotka esittivät kysymyksiä ja pyysivät tarkennuksia. Parhaista ehdotuksista he sitten kokosivat tiivistelmän esitettäväksi koko parlamentille, ja näin ehdotuksemme pääsivät kaikkien 400 osallistujan kuuluviin.

Valiokuntatyöskentelyn jälkeen parlamenttisimulaatio jatkui täysistunnolla. Jokaisen Euroscola-ryhmän edustaja esitteli ehdotuksensa ja vastasi muiden oiskelijoiden kysymyksiin. Ehdotuksista käydyn keskustelun jälkeen suoritettiin kustakin lakiehdotuksesta äänestys.

Aluksi kaikkia selvästi jännitti, eikä esimerkiksi “Ympäristö ja uusiutuvat energianlähteet” -ryhmän ehdotuksista syntynyt kuin vähän keskustelua. “Turvallisuus ja ihmisoikeudet” -ryhmän ehdotus mainonnan ja median sensuroimisesta seksismin vähentämiseksi sai kuitenkin torkkelit hereille ja puolustamaan sananvapautta. Noin 400 ihmisen edessä puhuminen oli hermoja raastavaa: Lausunko englantia tarpeeksi hyvin? Onko kysymykseni järkevä? Mitä jos mokaan? Kädet tärisivät vielä minuutteja kysymyksen jälkeen.

Ilmapiiri Euroscolan täysistunnossa oli kuitenkin hyvin kannustava. Puheenjohtaja oli koko ajan kannustava nuoria kohtaan ja muisti kehua ja kiittää heitä. Suurin osa edustajista suoriutuikin kiperiin kysymyksiin vastaamisesta erinomaisesti. Monet Euroscolassa tapaamamme ihmiset vaikuttivat jo nyt loistavilta tulevaisuuden politiikoilta, joista ehkä kuulemme ja joiden kanssa työskentilisimme mielellämme tulevaisuudessa.

Kaikki täysistunnossa käsitellyt ideat hyväksyttiin lähes samanlaisin luvuin: 200 puolesta, 100 vastaan ja 80 “ei osaa sanoa”. Opiskelijoiden ehdotukset olivat siis enemmistön mielestä hyviä ja edustivat nuoren sukupolven liberaalia ja humanitaarista ajatusmaailmaa. Kenties liian lyhyen ajankäytön vuoksi kaikkia käytännön asioita ei tietenkään ollut ehditty miettiä ja käytännöllisten ratkaisujen sijaan monet ehdotuksista edustivat nimenomaan arvovalintoja. Varsinaisen täysistunnon jälkeen oli vuorossa Eurogame-tietokilpailun finaali ja koko Euroscola-päivä huipentui Eurooppa-hymniin ja kunniakirjojen sekä Euroscola-t-paitojen jakoon. Pitkän ja tiiviin parlamenttipäivän jälkeen suuntasimme kaupungille ja yhteiselle päivälliselle ihanaan ravintolaan, jossa selvisi, miten monella tavalla sanan “piirakka” voi käsittää, meidän mielestämme se kun muistutti lähinnä pizzaa! Hyvää ruoka kuitenkin oli, kuten muinakin iltoina.

Lauantai 20.5.

Viimeinen päivä koitti, ja aamupalan jälkeen luovutimme hotellihuoneet. Strasbourgin maamerkin luota eli katedraali Cathédrale Notre Dame de Strasbourgilta alkoi meidän opastettu kaupunkikierroksemme. Erinomaista englantia puhunut oppaamme johdatteli meitä muun muassa katsomaan kaupungin vanhimpia taloja 1200-luvulta, Palais du Rhinille ja Monument aux morts de Strasbourgille, mistä jatkoimme Petite France – kaupunginosaan. Kierros päättyi taiteiden museo Musée des beaux-artsiin.

Nopean lounaan jälkeen siirryimme satamaan kohta alkavalle risteilylle, joka kiersi kaupunkia ympäröivää kanaalia kertoen samalla kaupungin mielenkiintoisesta historiasta. Veneilyn jälkeen meillä oli parisen tuntia vapaa-aikaa, jolloin kiertelimme vielä hetken ostoksilla ja puistossa ennen kuin oli aika palata takaisin hotellille.Edessä oli taas parin tunnin bussimatka kohti Frankfurtin lentokenttää, mutta matka sujui leppoisasti maisemia katsellen ja ranskalais-saksalaista musiikkia kuunnellen. Pääsimme hyvin läpi myös turvatarkastuksesta, lento sujui hienosti ja pääsimme kaikki turvallisesti takaisin Suomeen. Matkalaukkujen noudon jälkeen tiemme erkanivat ja kaikki jatkoivat omille teilleen yksin sekä yhdessä.Viimeisenä päivän fiilikset olivat hieman haikeat, mutta matka oli todellakin hieno kokemus ja jäämme varmasti kaikki muistelemaan sitä hyvillä mielin.