Seikkailuja Espanjan auringon alla

Koulumme jatkaa viidettä vuotta kansainvälistä projektia malagalaisen ystävyyskoulumme Huerta Altan kanssa. Projektin teemat ja sisällöt ovat vaihtuneet vuosien varrella kuvataiteen historian, kultuurin kielen ja maantuntemuksen välillä, mutta suuret elämykset ja yllätykset kulttuurien kohtaamisessa ovat joka kerta olleet kokemusten keskiössä. Torkkelia on siis viety maailmalle ja torkkelien sekä joidenkin kalliolaistenkin maailma on avartunut ja värittynyt Espanjasta. Vaikkei yhteistyökumppaniemme matka tänne nyt kevään lopuksi tällä kertaa toteutunutkaan, yhteys säilyy ja ensi syksynä uusi urhea taideopiskelijoiden joukko suuntaa taas tiensä kohti Etelä-Espanjaa.

Espanjan-matka alkoi väsynein merkein, kun saavuimme aamuyöllä Málagan lentokentälle, mistä espanjalaiset opiskelijat nappasivat meidät mukaansa, ja pääsimme majoittumaan heidän koteihinsa. Oikea seikkailu kuitenkin alkoi vasta aamulla, kun suuntasimme kohti Huerta Altan koulua. Pidimme oppitunneilla englanniksi esitelmiä suomalaisesta kulttuurista, tavoista ja ruoasta. Sen jälkeen espanjalaiset opiskelijat veivät meidät nauttimaan kuumaa kaakaota ja churro-munkkeja.

Vielä samana päivänä aloitimme seinämaalauksen tekemisen Huerta Altan koulun julkisivuun. Projektinamme oli tehdä Suomi-aiheinen muraali. Olimme aloittaneet muraalin suunnittelun yhdessä jo Suomessa. Auringon porottavassa kuumuudessa työskenteleminen oli kieltämättä raskasta. Suolapähkinät, kylmä vesi ja jäätelö auttoivat saamaan maalauksen valmiiksi. Suomi-muraalista on kuulemma tullut espanjalaisille opiskelijoille suosittu paikka ottaa selfieitä!

Yhteistyökoulumme Huerta Alta tuntui kovin erilaiselta. Lukio-opiskelijat Espanjassa kun eivät nauti samanlaisesta kulkemisen vapaudesta, kun me täällä Suomessa. Koulualueelta ei saanut poistua päivän aikana ollenkaan ilman opettajaa, eikä vessaankaan mennä ilman lupaa ja WC-tilojen avaimen hakua ja kuittausta kansliassa.

Seuraavana päivänä espanjalaiset opiskelijat veivät meidät liikunnanopettajien kanssa retkelle läheiseen rantakaupunkiin Nerjaan. Rannalla meille opetettiin, kuinka kanootin kanssa liikutaan yhdessä. Lähdimme aika pitkälle melontaretkelle. Aurinko poltti ja aallot keinuttivat. Melontaretki oli hieno seikkailu.

Matkamme aikana Espanjassa vietettiin myös Día de la hispanidad, jolloin koulu oli suljettu. Me opiskelijat pääsimme viettämään päivää isäntäperheidensä kanssa osallistuen erilaisiin sukutapaamisiin ja päivällisiin.

Matkamme viimeisenä päivänä vierailimme Escuela de Arte de San Telmon kuvataidekoulussa sekä tietenkin Picasso-museossa. Tutustuimme myös paikalliseen tapas-kulttuuriin yhdessä Malagan vanhan kaupungin kaduilla. Jäähyväisillanvieton päätteeksi kokoonnuimme puolilta öin Pablo Picasson lentoasemalla ja suuntasimme yölennolla kohti koti-Suomea.

Neljässä päivässä näimme ja koimme todella paljon. Pääsimme kurkistelemaan aitiopaikalta espanjalaiseen perhe-elämään ja kulttuuriin sekä harjoittamaan kielitaitoamme. Ja espanjalainen ruoka oli niin hyvää!

TEKSTI Kirsi-Marja Kokkonen-Lozano, Iida Mäki, Erika Turunen ja Tomi Uusitalo
KUVAT Iida Mäki ja Erika Turunen