Merirosvoja Itämerellä

Koulussamme on tehty Tiina Kärkkäisen historian kursseilla Twitter-roolipelejä eli historiallisiin tapahtumiin perustuvia interaktiivisia ja opettavaisia projekteja. Tällä kertaa projekti ei kuitenkaan ollut opettajan oma hanke, vaan kouluamme pyydettiin mukaan YLEn historialliseen roolipeliin “Itämeren merirosvot”, jonka tapahtumat sijoittuvat keskiaikaan, tarkemmin vuoteen 1401.

Twitterissä tapahtunut roolipeli kesti kaksi viikkoa: 9.1.–22.1.2017. Kuvataidelukiolaisia oli hyvin kattavasti mukana tässä projektissa. Tomi Uusitalon sarjakuvakurssilaiset osallistuivat projektiin animaation hahmojen piirtäjinä ja suunnittelijoina. Historian toisen kurssin opiskelijat puolestaan loivat Twitteriin kuvitteelliset hahmot Itämerelle vuonna 1401 ja osallistuivat näillä hahmoilla kahden viikon intensiiviseen tarinaan. Myös saman opettajan toisen historian kurssin opiskelijat Kallion lukiosta osallistuivat projektiin omilla hahmoillaan. Yhteensä Itämerellä seilasi 20 opiskelijoiden luomaa hahmoa.

Twitter oli monelle opiskelijalle uusi ja mielenkiintoinen sosiaalinen media, mutta sen käytön perusteet opittiin nopeasti. Keskiaikaan ja Itämeren merirosvojen maailmaan tutustuttiin aluksi kirjojen avulla ja keskustelun saattelemana, mutta suurimman tietopaketin saimme Turun-retkellä, joka meille järjestettiin ennen joululomaa maanantaina 19.12.

Lähdimme Torkkelinmäeltä tilausbussilla kohti Turkua puoli kahdeksalta saatuamme jokainen eväspaketin koulun keittiöstä ennen lähtöä. Turussa pääsimme ensin tutustumaan Turun linnaan, jossa saimme kuulla paljon mielenkiintoista tietoa aikakaudesta asiantuntevan tutkijan Seija Väärän kertomana. Saimme nähdä niin erilaisia esineitä kuin pienoismallin Turun linnasta 1400-luvun alusta.

Turun linnan jälkeen meillä oli lounastauko, ja iltapäivällä vierailimme Turun tuomiokirkossa, missä tutustuimme iPadien avulla reformaatiosta kertovaan Sanan seppä -sovellukseen. Sovellus toi AR-teknologian avulla tapahtumat samaan tilaan kanssamme, silmiemme eteen. Sovelluksessa seurasimme nuoren pojan kasvua papiksi ja tutustuimme aikalaisten tapoihin ja ajatuksiin. Näistä kahdeksasta tarinasta, joissa historiallisia suuria tapahtumia katsottiin tavallisen ihmisen näkökulmasta, oli meille paljon hyötyä luodessamme hahmoja projektiin.

Aiheena Twitter-projektissa olivat 1400-luvun alun merirosvot Itämerellä. Me loimme yksin tai pienissä ryhmissä hahmot kahteen eri merirosvolaivaan. Hahmot olivat fiktiivisiä ja taustat olivat keksittyjä, mutta silti kyseiselle vuosisadalle sijoittuvia. Kuvitteellisille hahmoille kehiteltiin niin ulkonäkö, persoona kuin menneisyyskin. Oli niin merimiestä, seuraneitoa kuin torakkaakin, mutta silti kaikki onnistuivat olemaan osallisia suuressa merirosvosaagassa. Päivittäin twiittailimme omien hahmojemme nimissä ja osallistuimme tapahtumiin. Samalla toimme esiin keskiaikaista elämää ja merenkulkua. Tiesimme tarinan perusjuonen etukäteen, mutta monenmoista yllätystä sattui kahden viikon matkalle.

Tarinamme alkoi tammikuusta 1404 Turusta, missä kahden kilpailevan laivan kapteenit värväsivät miehistöä suorastaan kilvan. Tarinamme kaksi päähenkilöä, Birgit Fleming ja Klaus Störtebeker, olivat molemmat YLEn ylläpitämiä ja peluuttamia hahmoja, jotka kuljettivat osaltaan juonta eteenpäin ja olivat tapahtumien ytimessä. Joukossa oli myös koominen ja keventävä papukaija Wigboldin hahmo.

Merirosvoseikkailua saattoi seurata Twitteristä #merirosvot-hashtagin takaa sekä YLE Areenasta merirosvouutisten muodossa. Jokainen twiitti, vaikka olisikin vain ohimenevä lausahdus, merkittiin hashtagiin, jotta seuraajien olisi helppo löytää se. Hauskaa Twitter-touhusta teki myös se, että tarinaan liittyi uusia, ryhmän ulkopuolisia hahmoja vähän väliä. Kukin hahmo tarjosi oman näkemyksensä ja oman palansa historiaa esimerkiksi ajatusten…

…tai vaikka runouden ja laulujen muodossa.

Tarinan eteneminen oli nopeaa ja intensiivistä, eivätkä kamppailut, kaappaukset ja draamat jääneet vähiin.

Loppujen lopuksi kuitenkin tarinamme päättyi ja jokainen hahmo pääsi päättämään oman tarinansa viimeisillä twiiteillään. Päätimme projektikokemuksen tyytyväisinä, tietäväisinä ja kokemusta rikkaampina.

TEKSTI Saara Summa & Suvi Pensala
KUVAT Tiina Kärkkäinen