18. luukku: Karhumaisesti kohti “Suomi 100” -juhlavuotta!

Joukko tekstiilitaiteen kurssien ja KU4-kurssin opiskelijoita osallistui alkusyksystä Suomen Madridin-instituutin tilaamaan huivisuunnitteluprojektiin. Suomen Madridin-instituutti on aktiivinen kulttuuritoimija Espanjassa, Portugalissa ja Latinalaisessa Amerikassa, ja instituutti haluaa juhlistaa Suomi 100 -teemavuotta painattamallaan asusteella. Koulumme opiskelijat suunnittelivat huiveja muun muassa karhuteemasta, sillä karhu on Madridin kaupungin tunnuseläin sekä tietenkin keskeinen eläin suomalaisessa kansanperinteessä metsien kuninkaana. Madridin vaakunassa on kuvattu takajaloilleen noussut karhu, joka kurkottelee mansikoita puusta.

Opiskelijoiden huivisuunnittelmat otettiin Madridissa ilolla vastaan, ja kaikki suunnitelmat osallistuvat näyttelyihin kulttuuri-instituutissa sekä näillä näkymin myös ainakin Portugalissa ensi vuoden aikana. Samalla instituutti haluaa tuoda esiin taideopetusta suomalaisissa lukioissa. Koulumme toimii tässä tietenkin hienona esimerkkinä!

Huiviprojektin voittajanelikkoon pääsivät Iiris Juvonen, Vivian Stolt, Aapo Fransila ja Sonja Voutilainen. Iiris Juvosen karhuaiheinen suunnitelma painatetaan juhlavuoden huiviksi, jossa on koulumme logo. Lämpimät onnittelut tekstiilitaiteiijoillemme!

TEKSTI Heidi Mikkola, kuvataiteen ja tekstiilitaiteen opettaja
KUVAT Raymi Alihaanperä, mediatiimi