Lakimiestä varjostamassa

Neljännessä jaksossa meillä 2. vuoden opiskelijoilla oli uravarjostuspäivä. Ideana on siis se, että hakeudumme seuraamaan päiväksi sellaisen alan ihmistä, jonka ammatin parissa voisimme haluta työskennellä tulevaisuudessa. Itseäni on kiinnostanut oikeustieteen opiskelu, joten oli selvää, että haluaisin mennä seuraamaan lakimiestä. Tämä toteutuikin.

Varjostin Minna Tanskaa, joka uravarjostustyöskentelee SAK:ssa lakimiehenä. Hänen työnsä on monipuolista yhteiskunnallista vaikuttamista, ja hän pääsee tapaamaan paljon erilaisia ihmisiä. Minna esimerkiksi käy eduskunnassa kuultavana, kouluttaa, toimii lautakuntien jäsenenä ja käy monenlaisissa kokouksissa sekä tapaamisissa. Työssä saa olla mukana monissa mielenkiintoisissa ja tärkeissä lakihankkeissa, mikä tekee siitä joskus myös haastavaa. Minnan mukaan ominaisuuksia, joita lakimies tarvitsee, ovat sovelluskyky, hyvä muisti, sosiaaliset taidot, kielitaito ja tiedonhakukyvyt.

Minna on opiskellut Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa. Lukionsa hän kävi Torkkelissa! Minna kertoi, että on iloinen, kun sai opiskella täällä. Vaikka taideopinnot eivät suoranaisesti vaikuta hänen nykyiseen työhönsä, Torkkelin käyminen on antanut kykyä nähdä asioita laajasti ja erilaisista näkökulmista. Kirjoitus- ja esiintymistaitoja hän kuitenkin tarvitsee lakimiehenä ja niitä on kuulemma opittu hyvin lukioajoilta.

Uravarjostuspäiväni sujui todella hyvin. Mielestäni on kiva, että koulussamme on tällainen mahdollisuus, jolloin voi konkreettisesti tutustua itseään kiinnostavaan työhön.

Oli mukavaa päästä kuulemaan lakimiehen työstä alan ihmiseltä itseltään. Torkkelista ei varmaankaan hirveän moni lähde opiskelemaan oikeutiedettä, joten oli hauska, että Minnalla ja minulla oli tälläinen yhdistävä asia.

TEKSTI JA KUVA Lotta Veirto, mediatiimi