Torkkelilaiset Kulttuuricocktailissa

YLEn Kulttuuricocktail-ohjelman toimitus kiinnostui elokuvakasvatuksen uusista tuulista ja tuli kuvausryhmän kera jututtamaan fiktioelokuvakurssilaisia. Käynnissä oli työpaja, joka liittyy Pariisin elokuva-arkiston vetämään kansainväliseen elokuvakurssiin Cinéma cent ans de jeunesse. Opiskelijat työskentelevät sää- ja ilmastoteeman parissa. Kurssilla tehdään elokuvakerrontaan liittyviä harjoituksia ja lopputyönä fiktiivinen lyhytelokuva. Elokuvaohjaaja Saara Saarela on mukana koko prosessin ajan antamassa ammattilaisen näkökulmaa työskentelyn eri vaiheissa. Tässä kyseisessä työpajassa harjoiteltiin kuvaustilanteen komentokieltä ja sovittiin jokaisen ryhmäläisen työtehtävistä.

Työpajaan antoi jännittävän lisän YLEn nelihenkinen kuvausryhmä, joka kuvasi, kun torkkelit harjoittelevat kuvaamista. Opiskelijoiden mukaan haastateltavana olo vahvisti omaa motivaatiota työskennellä elokuvan parissa ja jatkaa eteenpäin omia projekteja. Tämä iltapäivä oli myös kuulemma todella täynnä uutta asiaa. Käsikirjoituksen suunnittelu harppasi loikan eteenpäin, ja työtehtävien selkiytyminen toi varmuutta ja todentuntua omaan elokuvaprojektiin.

Kulttuuricocktail elokuvakasvatuksesta katsottavissa osoitteesta

Lisää tästä elokuvaprojektista myöhemmin keväällä täällä blogissa!

Teksti Katja Särkkä
Kuvat Siiri Kivimäki