Vuoden 2013 Tossu on elokuvaohjaaja Zaida Bergroth

3Vuoden 2013 Tossuksi valittiin mainetta niittänyt elokuvaohjaaja Zaida Bergroth. Syksyksi suunniteltu Vuoden Tossun luento siirtyi kevätlukukauden puolelle palkitun kiireiden vuoksi. Perjantaina 9.5. koulumme juhlasali oli täynnä kuulijoita, kun Helsingin kuvataidelukiosta vuonna 1995 ylioppilaaksi valmistunut Zaida kertoi tiestään elokuvaohjaajaksi.

Vaikea on menestyksen tie, kävi luultavasti useiden torkkelilaisten mielessä vuoden 2013 Tossuksi valitun elokuvaohjaaja Zaida Bergrothin kertoessa matkastaan arvostetuksi ja palkituksi elokuvaohjaajaksi. Vaikka hän on voittanut useita palkintoja, kuten Gold Hugo -palkinnon ja Suomen Elokuvaohjaajaliiton myöntämän Paras ohjaaja 2011 -palkinnon, ei mikään ole tullut kuin taivaalta pudonneena.

Jo 15-vuotiaana ensimmäisen videokameran saatuaan Zaidalla oli käsitys siitä, mitä hän voisi tulevaisuudessa tehdä. Torkkelin luova ilmapiiri ja taiteesta innostuneet torkkelilaiset ystävät vahvistivat tätä käsitystä. Niinpä Zaidan matka jatkui kohti elokuva-alaa rennosti vietetyn välivuoden jälkeen.

Päätös ryhtyä elokuvaohjaajaksi syntyi Prahassa vuoden mittaisella elokuvakurssilla, josta Zaida kiirehti Taikin pääsykokeisiin. Pääsykokeiden kolmannessa vaiheessa kompastuskiveksi osoittautui äänisuunnittelutehtävä, jossa Zaidan tuli tehdä äänet erilaisilla esineillä Jurassic Park -elokuvan tuttuun kohtaukseen. Muutamat tirautetut surun kyynelkarpalot vaihtuivat kuitenkin silkaksi iloksi hänen päästessään sisään Taikiin. “Mahtavimpia hetkiä elämässäni”, Zaida sanoikin ja hymyili muistellessaan kokemaansa onnea.

Vuodet Taikissa olivat rankat. Zaidan ja hänen työtovereidensa ollessa metsässä sotkemassa nukkuvaa karitsaa erästä lyhytelokuvaa varten Bergroth päätti, että tällaista hän ei tekisi enää ikinä. Näihin aikoihin alkoi hänen nyrkkeilyharrastuksensa, joka onkin ollut inspiraationa hänen päättötyönä tekemälleen lyhytelokuvalleen Lasileuka (kuvattu 2003).

Taikista valmistumisen jälkeen Zaida Bergroth on tehnyt joitakin lyhytelokuvia sekä kaksi pitkää elokuvaa “Skavabölen pojat” ja “Hyvä poika”, joista molemmat ovat voittaneet useita palkintoja ja tunnustuksia. Nykyään hän ohjaa sekä lyhytelokuvia että pitkiä elokuvia mutta myös mainoksia, joista ohjaaja saakin valtaosan tuloistaan.

Elokuva-alasta kiinnostuneita torkkelilaisia Zaida kehottaa piirtämään sarjakuvia: ne opettavat hänen mukaansa mainiosti kuvakerrontaa, joka on myös elokuvissa tärkeässä roolissa.

TEKSTI Virve Ranta, mediatiimin jäsen
KUVAT Säde Rinne, mediatiimin jäsen