Parempi tulevaisuus on mennyttä?

Sana “utopia” tarkoittaa tulevaisuuden parempaa yhteiskuntaa, hienompaa ja kaikin puolin mahtavampaa tulevaisuuden kuvaa. “Dystopia” on utopian vastakohta, sillä se tarkoittaa katastrofin kohdannutta maata, epätasa-arvoista sortoyhdyskuntaa ja muuten surkeaa tulevaisuuden tilannetta.

Kun haet Wikipediasta hakusanalla “utopia”, löydät lyhyen listan teoksista, jotka on kirjoitettu vuosina 330 eaa – 1915. Hakiessasi sanaa “dystopia” löydät pitkän listan kirjoista, elokuvista, TV-sarjoista, kappaleista ja videopeleistä, joita on valmistettu vuodesta 1908 tähän päivään asti. Mihin tulevaisuuden kuvista katosivat lentävät autot ja ruusuinen tulevaisuuden kuva? Näyttäisi siltä, että sitä mukaa kun elintaso paranee, tulevaisuuteen sijoittuvat scifi-kirjat kuvaavat ihmiskunnalle entistä huonompaa loppua.

1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa oltiin hyvin optimistisella mielellä tutkimassa erilaisten tieteenalojen mahdollisuuksia ja sitä, miten maailmaa voitaisiin parantaa tulevaisuuden keksinnöillä. Kun Wrightin veljekset ensi kertaa saivat lentokoneensa lentämään (vaikkakin vain 12 sekuntia), lähti ihmisten mielikuvitus lentämään sen mukana: entä jos tulevaisuudessa on lentäviä autoja? Ehkä robottien avulla saataisiin ihmisten työtä helpotettua ja tehtaiden ja tehostetun kasvattamisen avulla saataisiin nälänhätä loppumaan!

Samaan aikaan toiset ihmiset alkoivat miettiä asioita pidemmälle. Entä jos kameroilla kuvattaisiin kaikki nauhalle, jokainen liikkeemme? Tai jos roboteilla pian korjattaisiin kaikki työntekijät, jolloin ihmisille ei jäisi paikkaa työskennellä? George Orwellille ja muille 1900-luvun scifi-kirjailijoille paisuttelu oli helppoa ja maalaamalla kauhukuvia saatiin kirjoista kiinnostavaa luettavaa.

2000-luvulle siirryttäessä entisajan dystopioista tuli entistä kauheampia, sillä ne alkoivat käydä toteen. Vaikka sadassa vuodessa ei ollut kehitetty lentäviä autoja, oli saavutettu muita asioita. Oli tietokoneet, taulutelevisiot, 3D-teatterit ja älypuhelimet. Koska ihminen on utelias ja tiedonjanoinen, hän ottaa selvää ja tutkii asioita. Kuten sananlasku sanoo, tieto lisää tuskaa. ihmiset ympäri maailman alkoivat vähitellen tajuta, että vaikka hyvää olisaatu aikaan, olivat myös asiat huonontuneet. Kasvavat hiilidioksidipäästöt aiheuttavat ilmastonmuutosta, lisäaineet ja kasvien lannoitteet ovatkin myrkkyä ja nälänhätää ei ole saatu loppumaan vaan päinvastoin: elintasoerot ovat kasvaneet hurjiksi. Päivä päivältä tuntuu, että ihminen vain muuttuisi tyhmemmäksi, kun televisiosta tulee Viidakon tähtöset 2 tai Jersey Shore.

Mutta tulevaisuuden surkea kuva tulee etenkin kaunokirjailijoilta, jotka kehittelevät jälleen uusia dystopiakertomuksia, tällä kertaa ajankohtaisimmista aiheista, kuten liialti saastuneesta Maasta, ydinsodasta, puhtaan veden loppumisesta, ja kuoleman vakavista tosi-TV-ohjelmista, joissa kyllä on sama tunnelma kuin Orwellin kirjassa Vuonna 1984: kamera seuraa kaikkialla.

Tämän vuoden kesäkuussa paljastui, että USA:n kansallinen turvallisuusyksikkö NSA on kerännyt tietoja kansainvälisistä verkkoyhteisöistä, kuten Facebookista, ja salakuunnellut tavallisten amerikkalaisten yksityispuheluita. Elo-lokakuun vaihteessa USA ja jotkin muut YK-valtiot alkoivat kaavailla sotilasiskuja Syyriaan, että sisällissota saataisiin loppumaan. Venäjä ja Kiina ja muut Syyrian liittolaisvaltiot ovat sotatoimia vastaan.

Joko Isoveli valvoo? Ottaako tekoäly meistä hallinnan? Alkaako kolmas maailmansota? Ei hitto, tästä saisi hyvän kirjan!

Lähteitä: mtv3.fi, hs.fi, tumblr.com, wikipedia.org

Teksti: Ella Rautiainen