Kansalaisjärjestöjä vierailulla: Taksvärkki ry ja Ecca Suomessa sekä Torkkelissa

Syyskuisena keskiviikkona historian, maantieteen sekä piirustuksen ja maalauksen kurssilaiset pääsivät tutustumaan nepalilaisten nuorten elämään, kun Taksvärkki ry:n ja Eccan edustajat vierailivat koulussamme. Taksvärkki ry ja heidän Nepalissa toimiva yhteistyöjärjestönsä Ecca pyrkivät edistämään erityisesti nuorten oikeuksia Nepalissa paikallisten oppilaskuntien kautta. Oppilaskuntien järjestämien kampanjoiden teemoja ovat olleet esimerkiksi hygienia ja tyttöjen mahdollisuus koulunkäyntiin.

Eräs nepalilaisia tyttöjä vaivaava ongelma on kuukautisten vaikutus koulunkäyntiin. Kuukautiset ovat Nepalissa tabu, ja monet tytöt joutuvat niiden aikana jättämään koulun väliin, koska vessoja ei ole. Yhdessä Eccan kanssa Taksvärkki ry on edistänyt vessojen rakentamista kouluihin ja organisoinut terveyssiteiden jätehuoltoa. Toinen heidän projekteistaan on “Light for All”. Siinä koululaisille jaetaan akulla toimivia lamppuja, joiden lataaminen onnistuu aurinkopaneeleilla koulupäivän aikana. Projektin päämääränä on kannustaa perheitä lähettämään lapsensa kouluun.

Eläydytään erilaisten ihmisten asemaan

Ensiksi Taksvärkki ry ja Ecca esittelivät oppilaskuntien toimintaa ja saimme kuulla enemmän värikkäästä ja vuoristoisesta Nepalista maana. Toisessa osassa pääsimme osallistumaan itsekin. Opiskelijoille jaettiin lappuja, joissa kuvailtiin jonkun nepalilaisen tai suomalaisen henkilön elämää. Toiset heistä olivat etuoikeutetumpia kuin toiset. Joillakin oli esimerkiksi mahdollisuus koulunkäyntiin, toisilla ei.

Opiskelijoiden tehtävänä oli eläytyä lapuissa kuvattujen henkilöiden rooleihin ja ottaa askel eteenpäin, kun työpajan vetäjän esittämä väite sopi heidän hahmonsa elämään. Väitteet liittyivät muun muassa elintasoon, terveyteen ja työhön. Pieni verryttely – niin kehon kuin mielikuvituksenkin – oli kaivattua unisena keskiviikkoiltapäivänä. Lopulta opiskelijat olivat päätyneet eri kohtiin luokkaa, mistä pystyi päättelemään, kuinka etuoikeutettuja tai vähäosaisia heidän esittämänsä hahmot olivat. Harjoituksen päätteeksi keskusteltiin siitä, mitä kunkin lapussa luki ja miten se vaikutti eteenpäin otettujen askelten määrään.

Suomalaisilla on moni asia aika hyvin – mutta itsestään selvää ei ole mikään

Harjoitus auttoi ymmärtämään Nepalissa asuvien ihmisten arkea ja korosti myös sitä, että kaikilla Nepalissa asuvilla ei ole sama elintaso. Mahdollisuus terveydenhuoltoon ja koulunkäyntiin ei ole itsestäänselvyys. 2010-luvun Suomessa eläessä saattaa unohtaa, että täälläkin on ollut aika ennen hyvinvointiyhteiskuntaa.

TEKSTI: Emma Hansén
KUVAT: Reeka Murtomäki