Tulevat, nykyiset ja entiset torkkelilaiset fiilistelivät avoimisssa ovissa

On Torkkelin avoimien ovien päivä. Koulumme käytävät ovat täyttyneet uusista ja vanhoista kasvoista, ja jopa pikkuisten tassujen sipsutusta kuuluu ajoittain. Oppituntien ohessa ohjelmassa on ollut esimerkiksi joogaa, valotaidetta sekä jokavuotinen, jo perinteeksi muotoutunut taidemyyntinäyttely.

Siitä huolimatta, että moni taiteilija on kironnut itsensä alimpaan helvettiin herättyään ennen herätyskelloa, ovat he väsymyksestään huolimatta tehneet paljon töitä tämän päivän myyntinäyttelyn eteen. Myyjistä esimerkiksi Saana, Reetta ja Eira ovat työstäneet töitänsä jopa kirjastoissa. Koko eilinen ilta on siis saattanut mennä myyntinäyttelyä jännittäessä. Osa kuitenkin oli jo vanhoja konkareita, eikä jännityksestä ollut tietoakaan.

Yhdeksäsluokkalaisten mielestä koulu ja sen tilat tuntuvat mukavilta. Lü Jun Yin mukaan koulussamme vallitseva hyvä yhteishenki oli innostavaa. Lisäksi hänestä oli mukava nähdä, kuinka paljon ihmiset kommunikoivat keskenään. Torkkelilaisten “herkkien taiteilijoiden” maineesta huolimatta opiskelijat vaikuttavat hänestä hyvinkin ulospäinsuuntautuneilta.

Myös moni yhdeksäsluokkalaisista oli jo ehtinyt tutkia koulumme ennakkotehtäviä miettiessään edessä olevaa yhteishakua. Aihe “Pieniä ihmeitä” on herättänyt kummastusta mutta myös mielenkiintoa uteliaiden ysiluokkalaisten silmissä. Heistä muun muassa Emma oli ensin hämillään, mutta mietittyään hetken hän on päätynyt siihen, että pienet asiat pitää huomata. Moni miettii vielä vaihtoehtoja, mutta osalla on jo täysin varmasti Torkkeli  listassa ykkösenä.

“Kannattaa kuunnella Matti Sallisen neuvoja! Periksi ei anneta!” Elisa opiskeleekin nykyään matematiikkaa ja musiikkitiedettä Helsingissä ja Jaakko pelisuunnittelua Kajaanissa asti.

Koulumme avoimissa ovissa vieraili myös monia koulumme vanhoja oppilaita. Koulustamme oli saatu paljon ikimuistoisia muistoja, joista erityisesti pyöreät ikkunat, oppitunnit, lautapelien pelaaminen käytävillä ja koulumme ihanat opettajat olivat tehneet lähtemättömän vaikutuksen. Jopa Matti Sallisen neuvot ja periksiantamattomuus ovat jääneet opiskelijoidemme sydämiin. Vanhat opiskelijat kannustavat opiskelemaan sitä mistä pitää, sillä melkein mistä vain voi tehdä nykyään ammatin!

TEKSTI Pinja Maaranen, Reeka Murtomäki ja Ella Pomeranz, mediatiimi
KUVAT Aada Hogan, Sointu Huttunen, Pinja Maaranen, Reeka Murtomäki ja Ira Peltonen, mediatiimi