Vuoden Tossu 2018: Renata Jakowleff!

Moni torkkeli unelmoi ottavansa vastaan Vuoden Tossu -tittelin jonakin päivänä. Vuoden Tossu -perinne on jatkunut jo vuosien ajan, eikä tämäkään vuosi ole poikkeus. Vielä ei kuitenkaan ole meidän opiskelijoiden vuoro ansaita tätä arvonimeä. Toistaiseksi voimme ihailla tämän ja aiempien vuosien Tossujen saavutuksia.

Tänä vuonna Vuoden Tossu -palkinnon sai Renata Jakowleff. Renata valmistui Torkkelista vuonna 1992 ja on sen jälkeen tehnyt menestyksekästä uraa  lasi- ja betonitaiteilijana. Renata kertoi luennollaan henkilökohtaisia kokemuksiaan työskentelystä taidealalla. Hän on tehnyt töitä taiteilijana jo pitkään ja kertoi pitävänsä siitä, että hän voi olla itsensä pomo. Renata kertoi, että vaikkakin työ on välillä itsenäistä, ei mikään olisi onnistunut ilman muiden ihmisten yhteistyötä ja apua.

Renata on päässyt työskentelemään taiteen parissa ympäri maailmaa aina Kiinasta Yhdysvaltoihin. Aina ei kuitenkaan ole selvitty ilman vastoinkäymisiä. Hyvä esimerkki tästä on tilanne, jossa Renatan tekemää lasiryijyä oltiin laittamassa esille näyttelyyn Pariisissa. Rakennusteline, jonka avulla ryijy oli tarkoitus ripustaa seinälle, ei kestänytkään sen painoa. Onneksi kuitenkin apua oli saatavilla ja lasiryijy saatiin seinälle.

Taideura on mahdollistanut Renatalle maailman näkemisen lisäksi myös erilaisten taidemuotojen kokeilun. Renata tunnetaan lasitaideteosten lisäksi betonimuotoilijana. Lasi ja betoni ovat keskenään hyvin erilaisia, ja Renata näki paljon vaivaa kehittääkseen keinon, jolla betoni saadaan käyttäytymään samalla tavalla kuin lasi. Avain tähän dilemmaan tuli yllättävältä taholta, kun Renata keksi käyttää apunaan kangasta. Tämä mahdollisti aivan uudenlaisten, pehmeiden, muotojen luomisen betoniin. Niinpä Renata päätti patentoida keksintönsä. Tästä innovaatiostaan Renata sai myös arvostetun Ornamo-palkinnon viime keväänä, mistä media kuten Helsingin Sanomat onkin kertonut näyttävästi.

Taiteilijan arki ei ole pelkkää maailmalla matkustelua ja uusien tekniikoiden kokeilua, sillä usein arkeen kuuluu esimerkiksi apurahan hakeminen ja suunnitelmien tekeminen, joilla teosten mahdolliset tilaajat saadaan vakuutettua. Renata kertoi työn olevan hyvin palkitsevaa, ja hänestä huokuikin positiivinen asenne ja intohimo työtään kohtaan.

Luennon lopuksi Renatalle jaettiin Iivo Tuomennon tekemä seppele. Seppele on tehty CD-levyistä, ja se kuvastaa Renatan töitä aivan uniikilla tavalla. CD-levyjen kiiltävä, heijasteleva pinta luo loistoa ja hohtoa aivan kuten Renatan työtkin. Kukituksen jälkeen luennosta jäi hyvin vahvasti mieleen Renatan hyväntuulisuus, joka tarttui myös yleisöön. Vaikkakin koulussamme on paljon opiskelijoita, jotka pitävät muotoilijan uraa mahdollisena tulevaisuudessa, herätti se kiinnostusta varmasti myös muissakin torkkelilaisissa. Luennolla käydyt asiat pätevät ylesimaailmallisesti myös muihin taiteenaloihin ja työelämään, joten se sisälsi jokaiselle jotakin tärkeää.

TEKSTI Viivi Oksa, mediatiimi
KUVAT mediatiimiläiset Reeka Murtomäki, Onni Kallio ja Pinja Maaranen