Yhteyksiä Sloveniaan

Yhteiskuntaopin EU-kurssi ”Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma” melkein käskee tutustumaan nuoriin eri puolilla EU:ta. Onneksi opettajat ovat verkostuneita ja tuntevat kollegoita eri puolilla Eurooppaa. Kun tuttu slovenialainen englannin opettaja kyseli: ”Saisimmeko aikaan jonkin yhteisen projektin”, oli helppo tarjota ratkaisuksi yhteistä keskustelutuokiota slovenialais- ja suomalaisopiskelijoiden kesken. Digi-laitteet tarjoavat aidosti helpon tavan jutella toiselle puolelle maailmaa: muuta ei tarvita kuin läppäri, jossa on kaiutin ja mikrofoni sekä ilmainen Skype-ohjelma.

YH3-kurssilta noin 10 vapaaehtoista suostui vaihtamaan Skype-osoitteitaan tuntemattomien nuorten kanssa ja uhraamaan arvokkaasta oppitunnistaan 30 minuuttia vapaamuotoiseen keskusteluun slovenialaislukion Gimnazija Ravne na Koroškemin opiskelijoiden kanssa. Joidenkin harmiksi digi-aikanakaan kaikki ei suju kuin Strömsössä: yhteydet tökkivät, eikä puhetta kuulunut. Toiset onnistuivat paremmin. Slovenialaiskoulun opettaja oli ikionnellinen: ”Kiitos että tarjosit meille tämän mahdollisuuden! Opiskelijat olivat niin onnellisia! He saivat kuulla vierasta aksenttia! Opiskelijasi olivat niin kivoja!”

Opiskelijat kertoivat toisilleen muun muassa, kuinka monta vierasta kieltä he osaavat puhua. Suomalaiset ovat tässä hyviä: vieraita kieliä voi kuka tahansa luetella monta, kyllähän me noita osaamme. Kirosanat opetettiin kavereille oitis. Lisäksi saatiin kuulla, ettei EU:sta tiedetä mitään. No – sitähän varten meillä on kursseja!

Kiitos kaikille projektiin osallistuneille yhteiskuntaopin opiskelijoille, että tartuitte tilaisuuteen. Osoititte samalla ulkomaalaisille nuorille, että suomalaiset juttelevat mielellään ja vastaavat mihin tahansa kysymykseen, mitä vieraasta kulttuurista tuleva nuori ihminen keksii kysyä. Kansainvälisyys on kivaa, jos niin päättää.

TEKSTI Anne Mattsson
KUVAT Anne Mattsson, Petra Popic