À nous le cinéma!

CCAJ (Le Cinéma, cent ans de jeunesse) on kansainvälinen lyhytelokuvaprojekti, johon osallistuu lapsia ja nuoria ympäri maailmaa. Joka vuosi on eri teema: tänä vuonna aiheena oli leikki. Lukuvuoden aikana elokuvaryhmät tekevät erilaisia harjoituksia tämän teeman mukaisesti. Harjoitusten jälkeen jokainen ryhmä tuottaa aiheesta oman lopullisen lyhytelokuvansa. Projekti huipentuu Pariisissa järjestettävään lyhytelokuvafestivaaliin, jonne saapuu 14 eri maasta elokuvaa opiskelevia nuoria esittelemään omat tuotoksensa.

Meidän elokuvamme nimi on “Amigos”, ja se kertoo espanjalaisen vaihto-oppilaan arjesta Suomessa. Oman elokuvan esitteleminen tuntui aluksi jännittävältä, mutta salissa oli kannustava ja lämminhenkinen ilmapiiri ja elokuvamme sai hyvän vastaanoton. Yllätyimme, kun koko projektin perustaja Alain Bergala kutsui meidät esityksemme jälkeen takaisin lavalle vastaamaan hänen kysymyksiinsä.

Elokuvia ja harjoituksia katsoessamme huomasimme leikkien samankaltaisuuden ympäristöstä ja kulttuurista riippumatta.

Olemme oppineet elokuvanteosta esimerkiksi sen, että prosessi koostuu todella monesta vaiheesta ja kaikki pitää suunnitella todella huolellisesti ennen varsinaista toteutusta. Myös tunteiden ja ajatusten välittämisen tavat liikkuvan kuvan avulla selkiytyivät.

Olemme tutustuneet nuoriin ympäri maailmaa ja saaneet uusia ystäviä. CCAJ-festivaali oli hieno loppuhuipennus koko vuoden kestäneelle projektille! 🙂

TEKSTI Helmi Anttila, Markus Anttonen, Martta Kiikeri, Tommy Parikka, Johanna Pekkonen ja Koivu Viljanen

KUVAT Loviisa Kangas, Tommy Parikka, ja Katja Särkkä