Valoa pimeään

Marraskuun lopulla, kun pimeää tuntuu jatkuvan ympäri vuorokauden, aloitimme valokuvaus 4-kurssin. Kurssilla käsitellään valokuvausta erityisesti värin ja valon näkökulmasta. Voisi ehkä ajatella, ettei ajankohta ole otollinen tällaisten teemojen käsittelylle. Käytännössä pimeä kuitenkin korostaa valoja ja niiden värejä ja valon loihtiminen pimeään on kiehtovaa ja jotenkin taianomaistakin.

Aloitimme kurssin valomaalausprojekteilla. Harjoiteltuamme koulun tiloissa tämän tekniikan mahdollisuuksia lähdimme vastaamaan kutsuun, jonka olimme saaneet Kallion toiselta laidalta.

Eräs hämärtyvä tiistai-iltapäivä pakkasimme mukaan kameroita, salamalaitteita, jalustoja, taustakankaita ja värivaloja ja vaelsimme Alppikadulle Diakonissalaitokselle. Siellä tapasimme ryhmän turvapaikanhakijoita ja heidän kaksi ohjaajaansa, Ali Meriluodon ja Sonja Tolvasen. Ryhmässä oli nuoria miehiä Somaliasta ja Afganistanista. He olivat olleet Suomessa noin vuoden verran odottamassa turvapaikkapäätöstä.

Yhdessä Sonja Tolvasen kanssa olimme pohtineet, minkälaista yhteistyötä kuvataidelukion opiskelijat voisivat tehdä tämän nuorten turvapaikanhakijoiden ryhmän kanssa. Valomaalaus tuntui sopivalta toiminnalta. Yhteiseen tekemiseen voi osallistua, vaikkei olisi etukäteen taitoja tekniikasta. Valomaalaustapahtuma on myös hyvin tasavertainen ja osallistava: jokaiselle löytyy rooli ja jokaisen jättämä jälki on merkityksellinen. Sattumalla on suuri merkitys, mutta suunnitelmallisuus ja kehittyminen ovat mahdollista, kun syntyneitä kuvia pääsee heti katsomaan. Kuvan voi ottaa uudestaan, jos lopputuloksessa näkee jotain parannettavaa tai haluaa kehittää ideaa eteenpäin.

Alppikadulla pimeässä jumppasalissa alkoi mielenkiintoinen luova prosessi, jonka lopulla nauru raikui ja vuoronperään kukin asettui taustakankaan eteen kuvattavaksi. Salaman välähdysten jälkeen vaihteleva joukko värivaloja kuljettavia hahmoja hyökkäsi kuva-alaan ja loi oman panoksensa valomaalaukseen. Välillä valotoimintaa tuntui syntyvän liikaakin ja kuva haluttiin ottaa uudestaan. Suunnitelmat siitä, minkälainen kuvasta tehtäisiin, syntyivät välillä kuvaan asettuvan henkilön toiveesta ja ideasta. Välillä valomaalausjoukko otti
vapauksia ja kehitti ideaa kuvan syntyessä.

Koulumme valomaalausgalleriassa on nähtävillä työpajamme tuloksia sekä harjoituksia, joita teimme ennen vierailua. Alla on myös linkejä muutaman kurssin opiskelijan portfolioon, joissa on esimerkkejä val4-kurssin muista valomaalauskokeiluista.

Koivu ViljanenInti CruzSini RiiheläEmilia PylvänäinenTaneli Eskelinen

TEKSTI Loviisa Kangas

KUVAT Koivu Viljanen, Joonanatan Toivari, Inti Cruz, Emily Chiu, Taneli Easkelinen, Hassan Ahmadi, Matin Osbek, Zakarie Dirie, Salman Niman, Ali Meriluoto , Sonja Tolvanen ja Loviisa Kangas