Torkkelin Avoimet ovet toivat näkyville koulumme erityisyyden

Koulumme ovet avautuivat lauantaina 21.1. ottaakseen vastaan kaikki Helsingin kuvataidelukiosta kiinnostuneet. Kuten aiempina vuosina, tapahtuma tavoitti monet: tunnelmaa haistelemaan saapui tulevia ja entisiä opiskelijoita, vanhempia ja muita taiteelliseen menoon kutsumusta tuntevia vieraita.

Vastaremontoituna Avoimia ovia viettävän koulumme käytäviä ja luokkia täyttivät uteliaiden katseiden lisäksi erilaiset työpajat, kahvio ja taidemyyntinäyttely. Valomaalaustyöpajassa itsensä sai ikuistaa siveltimen vetojen kaltaisten valojuovien keskellä ja taidemyyntinäyttelyssä pääsi sijoittamaan opiskelijoiden omaan taiteeseen. Runosuonen sykkimisestä vastasi runotyöpaja ja pimeässä liikkuvien taiteilijasielujen turvallisuudesta heijastintyöpaja. Kahvila keräsi muun muassa kahvin ja suklaakakun voimasta virkistyviä vierailijoita, joille tarjoutui päivän aikana mahdollisuus käväistä oppitunneilla ja osallistua lähestyvää yhteishakua silmällä pitäen hakuinfoihin.

Pengerkadun Taidetalolla, Penksulla, työpajat ja taideohjelma jatkuivat. Penksu toivotti tervetulleeksi seuraamaan näyttävää keramiikan rakupolttoa sekä osallistumaan huovutus- ja taidegrafiikkatyöpajoihin. Avoimet ovet piristivät jälleen tammikuista lauantaita ja muistuttivat koulumme ja sen opiskelijoiden erityisyydestä.

TEKSTI Ida Salminen
KUVAGALLERIA Isa Nurmi, Henna Salo ja Lotta Veirto