Oppaina ja yleisönä Anne Frankin näyttelyssä

annefMuutaman viikon ajan Mäkipellontiellä ollut Anne Frank – Historiaa nykypäivälle -näyttely tuli monelle torkkelilaiselle tutuksi syyskuussa. HI9-kurssin opiskelijat pitivät muille koululaisille opastuksia näyttelyssä, minkä jälkeen he tekivät opintomatkan Auschwitziin. Kurssin ohjaava opettajamme Tiina Kärkkäinen vastasi näyttelyn käytännön järjestelyistä.

Näyttelyn on tuottanut hollantilainen Anne Frank -instituutti, ja sen pääteemoja ovat toisen maailmansodan aikaiset tapahtumat, holokausti sekä tietenkin Anne Frankin elämä. Näyttely on kiertänyt jo yli sadassa maassa, ja sen tarkoitus on herättää ajatuksia juutalaisvainoista, syrjinnästä sekä ihmisoikeuksista.

Suurin osa HI9-kurssin opiskelijoista ei ollut koskaan aikaisemmin tehnyt opastuksia, joten tilanne oli monelle uusi. Onneksi vertaisopastusta edelsi parin oppitunnin ajan kestänyt koulutus, jossa harjoiteltiin muun muassa esiintymistä ja oppaana olemista. Koulutuksessa tutustuttiin yksityiskohtaisesti Anne Frankin elämään esimerkiksi katsomalla hänestä kertova dokumentti.

Opastukseen totuteltiin eri harjoitusten avulla, kuten valitsemalla näyttelyn liuskoista itseä puhutteleva valokuva, josta piti hetken miettimisen jälkeen kertoa koko ryhmälle. Harjoitus pakotti opiskelijat avaamaan suunsa ja esiintymään ryhmän edessä.

Itse opastus tuntui monesta hyvin jännittävältä. Kun aikataulut sovittiin, muutamia opiskelijoita hämmensi opastuksien määrä. Loppujen lopuksi oli kuitenkin hyvä, että opastuksia oli jokaisella useampi kuin yksi. Näin oppaana olemiseen tottui vähitellen, eikä seuraava esiintyminen tuntunut yhtä pelottavalta.img_0463

Joillekin holokaustikurssin opiskelijoille tuli yllätyksenä yleisön suuri mielenkiinto näyttelyä kohtaan. Monet heistä pelkäsivät, etteivät opastuskierroksille tulleet ryhmät osaisi käyttäytyä tai kuunnella asiallisesti, mutta huoli oli turha. Kaikki ryhmät kuuntelivat oppaita valppaina ja rauhallisina, tästä kiitos! Myös opettajat olivat erityisen kiinnostuneita, ja monet heistä olivat keksineet näyttelyyn liittyviä tehtäviä opiskelijoille. Esimerkiksi psykologian opettaja Raija Anttila antoi opiskelijoilleen tavoitteeksi pohtia Anne Frankin perheen henkisiä selviytymiskeinoja piileskelyn aikana.

14344695_1180381008680709_461498087725633428_nMyös äidinkielen opettaja Maarit Nopsanen tarttui tilaisuuteen ja antoi ensimmäisen vuoden opiskelijoilleen tehtäväksi kirjoittaa pieniä tekstejä näyttelyn herättämistä tunteista.

Anne Frankin päiväkirja on sydäntä koskettava kertomus 13-vuotiaan juutalaistytön synkästä elämästä holokaustin aikana. Pystyin eläytymään nuoren teinitytön rooliin hyvin, sillä olen itse melkein samanikäinen. Holokausti ei koetellut pelkästään Otto Frankin perhettä vaan myös maailman juutalaisyhteisöä kokonaisuudessaan. Holokaustin aikana ihmisyyttä vastaan tapahtui lukuisia vastenmielisiä tekoja, jotka ovat muuttaneet ajatteluamme monista asioista vielä nykypäivänäkin.
Joona V

Minulle tuli sokkina se, että tapettujen juutalaisten luita, hiuksia ja muita osia käytettiin tuotteiden, kuten saippuan ja lampunvarjostimien, valmistamiseen. On käsittämätöntä kuulla, kuinka heidän kunnioitustaan pilkattiin vielä kaiken heidän kokemansa kamaluuden jälkeen.
Fanny Kajela

14332978_1180380908680719_1870758304577297173_nOlin jo historiantunneilta tietoinen siitä, miten juutalaiset lapset laitettiin eri kouluun, miten vammaiset vietiin ambulansseilla “hoidettavaksi” ja miten vähemmistöön kuuluminen saattoi määrittää koko ihmistä, kun natsit pääsivät valtaan, mutta se herättää aina samoja ajatuksia. On aina vaikea uskoa, että nuo tapahtumat ovat olleet oikeita niin vähän aikaa sitten. Anne Frankin tarina on erityisen koskettava, koska hän oli niin nuori ja joutui niin hankalaan tilanteeseen. Hänen perheensä oli sentään onnekas löytäessään piilopaikan, mutta Anne olisi ansainnut kasvaa aikuiseksi, kuten monet muutkin juutalaislapset. Näyttely oli hyvä ja asiat oli kerrottu selkeästi.
Sofia Euro

Oppaamme osasivat kertoa asiat lyhyesti, mutta siten, että kaikki tarvittavat asiat tulivat ilmi. Uutena minulle tuli, että Anne Frankin isä, Otto Frank, oli ainoa elossa selvinnyt. Hän oli se, joka julkaisi Annen päiväkirjan tyttärensä ainoan toiveen mukaisesti. Anne Frankin haaveena oli tulla kirjailijaksi, ja minusta on hienoa, että hänestä tulikin.
Anni Repo

TEKSTI Veera Tirinen, abiturientti