Twiittaillen läpi vuosikymmenten

Torkkelissa järjestettiin neljännessä jaksossa tavallisesta poikkeava historian kurssi. Opettaja Tiina Kärkkäinen toi sosiaalisen median kurssiohjelmaan kekseliäällä tavalla. Oppilaat saivat tehtäväkseen keksiä saksalainen suku, jonka henkilöiden elämää seurattaisiin Twitteriin julkaistavien twiittien avulla. Tehtävänanto oli perinpohjainen, ja suvulle piti miettiä kaikki työpaikasta asuinpaikkaan ja puolisoiden nimiin asti. Twiittaaminen alkoi 1800-luvun lopusta ja jatkui aina Länsi- ja Itä-Saksan yhdistymiseen eli 1990-luvulle.

Näyttökuva 2016-06-01 kohteessa 10.18.23 Twiittien piti tuoda esille, miten maailman tapahtumat vaikuttivat siihen aikaan eläneiden saksalaisten arkeen. Jotkin twiitit sisälsivät enemmän historiallista sisältöä, mutta toiset keskittyivät hahmojen kehittämiseen.

Twiitti7

Twiitti8Tavoitteena oli myös oppilaiden välinen vuorovaikutus Twitterissä, mikä toteutuikin ajoittain oikein hyvin. Opettajakin (Torkkelin tonttu) elävöitti keskustelua kommentoimalla oppilaiden päivityksiä: Twiitti1

Twiittaus historiallisen perheen nimissä oli hauska kokemus, jossa suuria maailman mullistuksia oppi katsomaan paremmin tavallisen kansalaisen silmin. Twitter oli monelle opiskelijalle melko tuntematon sosiaalinen media. Eläytyminen suvun eri jäseniin oli sitä helpompaa, mitä lähemmäs nykyaikaa tultiin. Välillä suvun henkilön vaihtuminen ja miettiminen oli hieman vaivalloista, ja eri aikakausista piti ottaa itse hyvin selvää, jotta omat twiitit olivat uskottavia. Koko jakso oli ehkä hieman pitkä aika twiitata, mutta tällaisia kokeiluita olisi mukavaa olla jatkossakin.

TEKSTI Rauha Arana ja Kare Hyvämäki
KUVAT Kare Hyvämäki