Vaikea pakomatka Ruandasta Suomeen ei saanut Ritaa luovuttamaan

Saimme kouluun vieraaksi torstaina 3. maaliskuuta Rita Kostaman kertomaan elämästään ja kokemuksistaan. Hän lähti kotimaastaan Ruandasta pakoon sisällissotaa. Ennen saapumistaan kiintiöpakolaisena Suomeen hän on kokenut paljon kaikenlaista, eikä matka Suomeen ollut suora.

ritaRita muisteli luennon aluksi silloisen presidentin lentokoneen ampumista alas. Meissä tämä herätti tunteita ja erilaisia ajatuksia.  Tajusimme, ettemme osaa edes kuvitella, millaiselta hänestä on silloin tuntunut. Mietimme myös, milloin tämä oli tapahtunut, sillä meillä ei ollut paljoa tietoa Ruandan sisällissodasta ennen luentoa.

Rita sekä hänen veljensä perhe pakenivat Ruandasta Kongon kautta Keniaan. Rita jatkoi koulunkäyntiä Keniassa. Hän kertoi vaikeudesta saada uusia ystäviä uudessa maassa kielimuurin takia sekä yksinäisyydestä ikätoverien puuttumisen vuoksi. Kenia alkoi palauttamaan Ruandasta tulleita pakolaisia takaisin kotimaahan, mutta Rita ei halunnut palata epävakaaseen Ruandaan. He joutuivat piileskelemään ja lopulta jäämään kouluun, sillä muuten heidät olisi tunnistettu ja palautettu kotimaahansa. Ruandan passeja ja valuuttaa mitätöitiin, joten heillä ei ollut laillisia asiakirjoja eikä paljoa rahaa.

Rita onnistui pääsemään Senegaliin lentokoneen salamatkustajana siskonsa kanssa. Hän kuvaili pelkoa, että heidät otettaisiin kiinni. Senegalissa heidät pysäytettiin ja vietiin poliisiasemalle, koska heillä ei ollut mitään, millä todistaa henkilöllisyyttään. Vietettyään monta tuntia poliisiasemalla Rita pääsi pois, sillä hän pääsi asumaan siskonsa perheen luokse.

Ensimmäisellä kerralla hakiessaan pakolaisen asemaa Senegaliin hän sai kielteisen päätöksen. Rita kuitenkin uskaltautui laittamaan toisen hakemuksen ja sai hyväksytyn vastauksen. Hän kertoi, että hakemuksen käsittelemisessä meni noin puoli vuotta. Hänet oli valittu Senegalista kiintiöpakolaiseksi Suomeen.

Suomessa Rita tunsi itsensä heti tervetulleeksi lentokentällä vastassa olevan ”Tervetuloa”-kyltin takia. Täällä hän kävi erilaisilla kielikursseilla, suoritti koulun loppuun ja oli välillä myös töissä. Töissä häntä harmitti kuitenkin, ettei hän osannut niin hyvin suomea voidakseen osallistua muiden keskusteluun kunnolla tai ymmärtääkseen hauskoja juttuja, joita muut puhuivat tauolla kahvihuoneessa. Rita ei kuitenkaan lannistunut ja päätti, että hän oppii kunnolla suomen kielen. Hän ei myöskään päässyt ensimmäisellä yrityksellä ammattikorkeakouluun, ja niin hän kehitti kielitaitoaan lisää kielikursseilla.

Lisäopiskelu kannatti, sillä hän pääsi toisella kerralla sisään. Valmistuttuaan yo-merkonomiksi Rita opiskeli vielä lisää ja valmistui tradenomiksi. Nykyisin Rita on naimisissa ja kahden lapsen äiti. Hänellä on myös oma kirjanpitoalan yritys. Hän harrastaa taitoluistelua ja tekee myös vapaaehtoistyötä.

Ritan tarina oli inspiroivaa ja mielenkiintoista kuultavaa. Hän ei ole luovuttanut tai antanut periksi, vaikka on kohdannut elämässään haasteita ja vaikeita tilanteita. Rita oli myös todella positiivinen ja mukava. Mielestämme se on ihailtavaa kaiken hänen kokemansa jälkeen.

TEKSTI Anni Jurvanen ja Sini Riihelä, 2. vuoden opiskelijoita
KUVAT Tiina Kärkkäinen, historian ja yhteiskuntaopin opettaja