Avoimien ovien tunnelmaa aistimassa entinen torkkeli Jan Jämsén

Queen bee, Jan Jämsénin fraktaalitaidetta

Vähän erilaisena lauantaina koulullamme pyöri totuttuun tapaan paljon yhteishakua pohtivia ysiluokkalaisia ja vanhempia sekä koulumme vanhoja opiskelijoita. Avoimiin oviin Mäkipellontielle tiensä löysi myös pitkän ja vaikean matkan jälkeen pari vuotta sitten Torkkelista valmistunut Jan Jämsén, joka huomasi uuden osoitteemme eroavan selkeästi Torkkelinmäen rakennuksesta: “Täältä puuttuu se vanha haju.” Jämsen tuli avoimiin oviin tapaamaan opettajia ja muita vanhoja opiskelijoita sekä katsastamaan, millaisia teoksia koulussamme nykyään syntyy.

jan-jämsenJämsén paljasti hänelle lukiossa riittäneen, että kokeista pääsi juuri ja juuri läpi. Tätä ajatusta unohtamatta hän kuitenkin keräsi vastapainoksi kiitettäviä taideaineista. Kuosmasen fysiikasta saatu kasi teki poikkeuksen sääntöön. Koulumme kuuluisan luovan fiiliksen ja tekevän menon lisäksi Jämsén kehui myös koulumme tarjoamaa opetusta: jatko-opinnoissa hän kohtasi “kulttuurijärkytyksen”.

Tällä hetkellä Jämsén on piakkoin valmistumassa Stadin ammattiopistosta ja kehittää Boxtail-fraktaaleja, joita opiskelijamme saattavat jo avoimien ovien jälkeen löytää käytäviltä tai luokista. Seuraavaksi hän aikoo pyrkiä muun muassa TaiKiin.

TEKSTI JA KUVA Ida Salminen