Vihapuhe naurattaa ja vaikuttaa

FullSizeRender (1)

Äidinkielen ja kirjallisuuden vaikuttamisen kurssin opiskelijat ja ope Nopsanen sekä muutamat muut innokkaat osallistujat olivat maanantaina 24. elokuuta Teatterikorkeakoulussa katsomassa Vili von Nissisen ohjaamaa näytelmää Vihapuhenäytelmä – Julma komedia.

Näytelmä oli provosoivaa ja yleisöä mukaan ottavaa nykyteatteria. Nissinen ja kolme työpajojen kautta valittua amatöörinäyttelijää marssittivat lavalle sirkuksellisen eri hahmoja: lavalla nähtiin muiden muassa äärikonservatiivinen pappi, minihameessa tanssahteleva Hitler, aurinkoisesti hymyilevä ja itseään ruoskiva Päivi Räsänen, kastroitu espoolainen perheenisä ja puolialaston Putin. Jokaisella näyttelijällä oli myös oma, henkilökohtainen monologinsa, joka liittyi omiin vihapuhekokemuksiin.

Suuri osa näytelmän kohtauksista perustuu tositarinoihin. Äidinkielen ryhmäläisten mielestä vaikuttavimpia hetkiä olivat näyttelijöiden riipaisevan koskettavat ja avoimet monologit, räikeän kärjistettyjä parodiakohtauksia unohtamatta. Huumorin sekaan ripotellut viestit ja tarinat haastoivat jokaisen katsojan pohtimaan omaa käyttäytymistään ja asennettaan vihapuhetta kohtaan. Vihapuhenäytelmä avaa silmiä ja saa katsomaan asioita uudesta näkökulmasta, opettaen riemukkaalla tavalla.

TEKSTI Lauri Halttunen, Jani Jukonen ja Jaakko Ylimäki
KUVA Jaakko Ylimäki