Meeri Koutaniemi sai uskomaan: yhdessä voi muuttaa maailmaa

M.Koutaniemi_P-L.Saari

Maaliskuun alussa koulumme mediatiimi sekä joitain valokuvauskurssilaisia tekivät retken Valokuvaustaiteen museoon, jossa retkeläiset tapasivat kuvajournalisti Meeri Koutaniemen ja tutustuivat Poliittisen valokuvan festivaalin Kolmanteen polveen -näyttelyyn.

Meeri kertoi meille pitkään nuoruuden epävarmuudestaan, koulukiusatuksi tulemisestaan ja oman tiensä löytämisestä, kun hän lähti tekemään omaa projektia Intiaan. Koutaniemi kertoi myös afrikkalaisten tyttöjen ja naisten ympärileikkauksen vastaisesta toiminnastaan ja niihin liittyvistä kuvausprojekteista.

Meerin puhe oli vähintäänkin huuto vasten kasvoja: huuto naisten tuskasta. Hänen kokemuksensa Afrikassa ja työ naisten ympärileikkausta vastaan ovat kuin suoraan unesta. Se, kuinka yksi ihmisen on vaikuttanut toiseen, toinen kolmanteen ja niin edespäin, herättää toivoa inhimillisyyden puolesta. Meerin sanoma onkin, että maailmaa voi muuttaa monilla keinoin, jos vain uskaltaa tehdä sen yhdessä muiden kanssa.

MeeriKoutaniemi_web
Kuva Meeri Koutaniemen sarjasta Paenneet

Ilman taustatietoa Meeri Koutaniemen näyttelyn kuvista ei heti ehkä huomaa, millaisia kokemuksia kuvassa olevilla ihmisillä on ollut: kuvat ovat harmonisia ja värikkäitä, eivätkä kuvauskohteet näytä erityisen kärsiviltä. Hänen kertomansa avasi myös muita näyttelyn kuvia.

Meeri puhui myös anteeksiannosta ja siitä, miten koulutuksella voidaan saada aikaan muutosta. Jopa itse ympärileikkaajat luopuivat ammatistaan, kun kuulivat leikkauksen haitoista.

Median kuva Meeri Koutaniemestä on sankaritarina. Se mitä me kuulimme häneltä itseltään, oli yhden nuoren kehitystarina olosuhteiden ja omien toiveiden yhteenpunoutumisesta. Meerin tarina kertoo rohkeudesta toimia omien haaveiden toteuttamiseksi: se on tarina ihmisiin ja lopulta itseensä luottamisesta. Yksinäinen sankari Meeri ei ole vaan mitä suurimmassa määrin ihminen, joka on omalla läsnäolollaan ja avoimuudellaan kohdannut muita, tuonut heidän tarinansa esiin, ja jonka kuvien kautta kaltoin kohdellut ihmiset saavat äänensä kuuluviin.

Meerin valokuvat ovat jäävuoren huippu. Ne ovat pysäytyskuva valtavista prosesseista, joita yksittäiset ihmiset käyvät elämässään ja joiden kautta kuitenkin jopa yhteiskunnan rakenteet alkavat muuttua. Valokuvalla on suuri voima, mutta vielä suurempi ja merkittävämpi voima on ihmisten kohtaamisella ja kuuntelemisella.

TEKSTI Mediatiimi
KUVAT Loviisa Kangas ja Peppi-Lotta Saari, mediatiimi