Entiset torkkelit avoimissa ovissa

Avoimissa ovissa nähtiin yhdeksäsluokkalaisten lisäksi myös useita Torkkelin entisiä opiskelijoita, jotka tulivat katsastamaan tunnelmia omien lukiovuosiensa jälkeen.

willehilla
Wille ja Hilla

Wille ja Hilla kävivät lukiota parikymmentä vuotta sitten. He aloittivat seurustelun Torkkeli-aikoinaan ja ovat vieläkin yhdessä. Willen mukaan koulu ei ole juurikaan muuttunut: luokista löytyvät samat harpit ja viivottimet ja käytävillä oleskelee pitkätukkaisia poikia – aivan kuten ennenkin. Molemmat kertoivat Torkkelissa opiskelun auttaneen työpaikan saamisessa. Hilla oli lukiossa kokeillut grafiikkaa ja innostui aikuisten grafiikkakurssista, jolla hän yllättäen saikin kuulla oman alansa työtarjouksesta. Wille taas oli hakenut opettajanpaikkaa ja liittänyt työhakemukseensa sarjakuvan itsestään opettajana. Hakemus oli erottunut muiden joukosta, ja lopulta Wille saikin kyseisen työpaikan.

janna
Janna

Janna on kouluttautunut psykologiksi ja käynyt muutaman kerran Torkkelissa sijaistamassa. Alunperin yhdeksännellä luokalla Janna tuli tutustumispäivänä Torkkeliin, jottei hänen tarvinnut mennä omalle fysiikantunnilleen. Muistot lukiosta ovat positiivisia, ja hän kertoi olleensa tyytyväinen siihen, että jokainen sai tehdä mitä halusi. Janna itse oli kiinnostunut psykologiasta jo lukiossa, ja hän keskittyi siihen.

Sara ja Anni valmistuivat viime keväänä. He ystävystyivät lukiossa ja ovat pitäneet aktiivisesti yhteyttä. Molemmilla on käynnissä välivuosi ja työnteko. Anni on halukas jatkamaan taidealalla ja hän tekeekin tällä hetkellä kuvitustöitä. Sara oli hakiessaan lukioon epävarma siitä, pääseekö sisään, ja hän haluaakin kannustaa yhdeksäsluokkalaisia rohkeasti yrittämään. Ei myöskään kannata pelätä jäävänsä yksin, Anni muistuttaa. Torkkelista löytyy paljon samanhenkisiä ihmisiä, ja jokainen saa varmasti ystäviä.

KUVAT Emma Kataja
TEKSTI Roosa Joensuu