15. luukku: Torkkelin valaistuminen

artikkeli

Näin joulukuussa valot ikkunoissa ja parvekkeilla piristävät kummasti pimeitä iltoja. Torstai-iltapäivällä Torkkelikin valaistui, sillä mediatiimin tapahtuma “Megakiva valojuttu” valtasi rakennuksen valoillaan.

Mediatiimin opiskelijat olivat yhdessä ideoineet valotapahtumaa, jonka pääosassa oli Torkkelin hengen tallentaminen kuviin. Valokuvaajat testailivat valotusaikoja kameroihinsa ja avustajat rakensivat led-valoilla eri muotoja ja ulottuvuuksia. Loppuun hiottuja ideoita pääsivät toteuttamaan kaikki halukkaat koulumme opiskelijat. He muodostivat erilaisista valoketjuista ihmishahmoja, liikettä ja kuvioita.

Torkkelin henkeä etsittiin koulun tiloista, kuten vessoista ja teehuoneesta. Valotaidetta pääsivät kokemaan myös vanhojen tansseja harjoitelleet, kun kuvaajat ja valoassistentit jakoivat tanssijoille valosormuksia ja -ketjuja. Sali himmennettiin ja Doublevska-polkkaa pyörittiin ledit käsissä. Valot herättivät kurssilaisissa hilpeyttä, ja hämärässä tunnelmassa vaihtoaskelpyörähdyksetkin alkoivat sujua.

Toisen kerroksen aulassa valohahmojen ääriviivoja pääsivät taiteilemaan myös koulumme rehtori, vararehtori ja opinto-ohjaaja. Yksi valotaiteilijoista kommentoikin, ettei kovin moni opiskelija käske rehtoria konttaamaan. Yhteistyön tuloksena opiskelijoiden oleskelutilasta saatiin useita onnistuneita otoksia.

Mittaluokaltaan suurin projekti oli koulun ikkunoista käsin toteutettu ristinolla. Valaisijat jakautuivat välineidensä kanssa eri luokkiin, ja jokainen piirsi valollaan ikkunaan ristin tai nollan. Kokonaisuuttasuunnitelleet opiskelijat kuvasivat pelin ulkoa käsin. Tempaus välitti valotaidetta myös koulun ulkopuolelle.

TEKSTI Roosa Joensuu
KUVAT Peppi-Lotta Saari, Reetta Pietikäinen, Laura Alcaide, Hertta Lehtovirta ja Emma Kataja

Comments are closed.