14. luukku: Tee rentouttaa kiireen keskellä

Elämme syksyn ja talven käännekohtaa ja ulkona on pimeää. Asfaltti imee kaiken valon ja saa kadut näyttämään mustilta. Kerrostalojen ikkunoista hohtaa lämmintä valoa, ja jouluvalot ovat taas tehneet paluun katukuvaan.
Näyttökuva-2014-12-10-kello-17.28

Astun sisälle täyteen kahvilaan, ja ilmassa leijuu kanelin ja vaniljan tuoksu. Ihmiset lämmittävät talvi-ilmasta kylmettyneitä käsiään kuumaa juomaa vasten, ja taustalla kuuluu voimakas puheensorina. Teen nopean tilauksen, suosikkiani vihreää teetä, ja istun pikaisesti Iida Nurmista vastapäätä olevaan tuoliin. Olen jo hieman myöhässä.

Iida on uskollinen teenjuoja, jolla on jo vuosien kokemusta teen nauttimisesta. Hän kertoo maistaneensa joskus ensimmäisiä kertoja isänsä Earl Grey -teetä ja sen jälkeen oli paha maku
suussa.

Teen sijaan hän päätti pysyä turvallisesti pelkässä kuumassa vedessä, kunnes hän uskalsi kokeilla jotain uutta. “Seuraava aste vedestä oli vaniljatee, jota lipitin varmaankin seuraavat kaksi, kolme vuotta”, Iida sanoo hymyillen.

Iidalla on mukissaan jouluteetä, ja hän kertoo pitävänsä erityisesti voimakkaasti maustetuista teelajeista. Erilaisia teekokeiluja on myös vuosien mittaan kertynyt, ja hän kertookin kaappiin jääneestä suklaateestä, joka ei lopulta maistunutkaan suklaalta – vaan joltain ihan muulta.

Puheenaiheemme vaihtuu trendikkäisiin ja nyt pinnalla oleviin teelaatuihin, kuten suosittuun runsaasti antioksidantteja sisältävään vihreään teehen, joka on saanut suosiota sen huimien terveyshyötyjen ansiosta. On tutkittu, että runsas vihreän teen nauttiminen sen sisältämän rentouttavan teatiinin vaikutuksen lisäksi suojaa sydäntä ja verisuonia, auttaa verenpaineen hallinnassa ja puhdistaa kehoa lisäämällä aineenvaihduntaa. Vihreän teen on myös tutkittu sisältävän C-, B1-, B2- ja E-vitamiineja sekä kivennäisaineita ja kateiinia, jota on tutkittu syöpää estävänä ainesosana.

Iida pitää vihreästä teestä juuri sen sisältämien terveyshyötyjen ansiosta ja hyvän maun takia. Muihin terveysteelaatuhin hän ei ole ainakaan vielä ehtinyt tutustua. Sen sijaan hän kertoo juovansa teetä erityisesti sen rentouttavan vaikutuksen vuoksi.

Hänen mukaansa teetä tulee juotua ainakin iltaisin, koulussa tai läksyjä ja muita puuhia tehdessä. Iida kertoo omasta kokemuksestaan sen lievittävän stressiä tehokkaasti: kokeesen lukiessa tee saa stressin laantumaan ja koulussakin, se tuo hyvän ja lämpöisän mielen, kun hälyä on kaikkialla.

Helppo resepti vähemmän ahdistavaan ja kiireiseen koeviikkoon onkin napata kirjat mukaan, lähteä rauhalliseen kahvilaan ja nauttia pari kuppia rentouttavaa teetä lukemisen lomassa.

Jenny Hytönen, 1. vuoden opiskelija

Lähde: Pirjo Suvilehto, Vihreä tee