2. luukku: “Torilla”

joulukalenteri2

Erilaisten tirisevien leivosten omituisen makea katku roikkuu raskaana uteliaitten torilla käyskentelevien kansalaisten yllä. Katseet pyyhkivät yltäkylläisten vihannestiskien yli, ja pussi avokadoja vaihtaa omistajaansa. Yhä useampi terveydestään kiinnostunut henkilö tuntuu syöksyvän suin päin uusiin hyvän olon villityksiin. Ensin yltiömäistä kuntosalilla hikoilua, sitten lautasellinen avokadopastaa ja lopuksi onnellisuutta uhkuva lounaspäivitys sosiaaliseen mediaan. Torien kuluttajakuntaan ei enää lukeudu ainoastaan eläkeläisiä vaan myös muoti-ilmiöitä seuraavia ja omaa identiteettiään etsiviä nuoria ja aikuisia.

Paikalle on saapunut myös joitain koiriensa kanssa raikkaasta ulkoilmasta ja äänekkäistä väkijoukoista nautiskelevia ihmisiä. Torien tapahtumavilkkaus ja kuonoa hivelevät tuoksut ovat varmasti lähes joka koiran mieleen. Myös lemmikkien mukanaolo jokapäiväisessä arjessa on aikaisempaa tavanomaisempaa. Etenkin koiria ja kissoja kohdellaan kuin konsanaan yhdenvertaisia elämänkumppaneita, jotka saattavat päästä mukaan jopa ulkomaille turistinähtävyyksiä katselemaan. On toki hienoa, että eläinten arvostus on lisääntynyt, mutta oman lemmikin asettaminen kaiken muun edelle saattaa aiheuttaa esimerkiksi syrjäytymistä muiden ihmisten joukosta.

Aivan huomaamatta väkijoukko on alkanut tiivistyä. Päivän työntäyteisimmät ja innostavimmat hetket ovat käsillä, ja jokainen tahtoo oman osansa nuokkuvien tiskien tarjonnasta. Täysin tavanomainen markkinapäivä 2000-luvulla herättää hämmästyttävällä tavalla mielikuvia menneiden aikojen kukoistuksesta, jolloin erilaisista oloista tulevat ihmiset kokoontuivat suurelle kauppa-aukiolle tekemään ostoksia ja vaihtamaan kuulumisia. Samat elementit ovat kaikki havaittavissa: kauppiaat, asiakkaat sekä muina miehinä ympäriinsä kuljeksivat kansalaiset luovat kaikki tiedostamattaan omanlaistaan ajankuvaa toriympäristössä.

Illan tullen kojut kootaan kasaan, kassat lasketaan ja jokainen valmistautuu uuteen päivään välissä levähtäen. Nyky-yhteiskunnan suurteollistumisesta huolimatta yksityisyrittäjien ja pienempien liikkeiden pyörittämä torikulttuuri kukoistaa tarjoten kylmään ja persoonattomaan palveluun tottuneille ihmisille jotakin täysin omalaatuista.

Jenna Lappalainen, 2. vuoden opiskelija