Töihin elokuva-alalle?

marjapyykko2_webmarjapyykko_webMediakasvatuskeskus Metka ry järjesti kouluumme elokuvaohjaajan luennoimaan työstään. Tiistaina 6.5. salissa hääräsi Marja Pyykkö, joka on ohjannut esimerkiksi elokuvat “Sisko tahtoisin jäädä” ja “Kekkonen tulee!”, joka sai ensi-iltansa syksyllä 2013.

Pyykkö aloitti luentonsa kertomalla elokuvan ideoinnista. Teema “Sisko tahtoisin jäädä” -elokuvalle oli syntynyt Pyykön lukioajan päiväkirjoista. Kyseistä elokuvaa hän lähti työstämään vielä opiskellessaan Taideteollisessa korkeakoulussa eli nykyisessä Aalto-yliopistossa. Pyykkö kertoi elokuvanteon eri vaiheista hyvin konkreettisesti, aina suunnittelusta julkaisuun. Hän neuvoi tulevia ohjaajia muistamaan, että suunnittelu pitää hoitaa harkiten ja huolellisesti. Elokuvanteko vie aikaa, mutta se täytyy oppia hyväksymään, koska turha kohellus näkyy lopputuloksessa.

Pyykön piti itse etsiä tuottaja ja käsikirjoittaja elokuvalleen. Tässä auttoivat valmiit kontaktit ja alan tuntemus. Tukirahoja oli jo vähän saatu, joten työ pääsi käynnistymään. Elokuvan kiinnittäminen tuotantoyhtiölle on tärkeää, koska rahoituksen saaminen on muuten erittäin hankalaa. Pyykkö puhui avoimesti ohjaajan palkasta ja siitä, kuinka vaikeaa ohjaajan on tienata työllään. Elannon varmistamiseksi on hyvä olla monta projektia käynnissä yhtä aikaa.

Suunnitteluvaiheessa oli etsitty kuvauspaikat, tehty kuvakäsikirjoitus eri kohtauksista ja mietitty näyttelijöitä. Toisen “Sisko tahtoisin jäädä” -elokuvan päähenkilöistä Pyykkö löysi läheltä, sillä Sara Melleri on hänen siskopuolensa. Pyykkö sanoi, että ohjaajana hänelle on tärkeää löytää hyvä yhteys näyttelijöihin. Elokuvan tekeminen on ryhmätyötä, joka ei onnistuisi ilman positiivista ryhmähenkeä. Tätä henkeä Pyykkö pitääkin yhtenä työnsä parhaista puolista.

Pyykkö osasi myös kertoa luontevasti muiden ihmisten rooleista työvaiheissa. Kuvaaja on vastuussa kuvaukseen tarvittavien välineiden hankinnasta ja johtaa omaa ryhmäänsä. Tuottajan töihin kuuluu elokuvan taloudellisesta puolesta huolehtiminen eli rahoitus ja budjetti. Luovan johtajan pesti menee ohjaajalle.

Aiheesta kiinnostuneet opiskelijat kuuntelivat tarkkana luentoa, ja loppupuolella kysymyksiä alkoi sadella. Kysymykset eivät liittyneet pelkästään ohjaajan työhön, vaan opiskelijat olivat kiinnostuneita myös näyttelijöiden palkoista sekä elokuvan teknisestä puolesta. Luento herätti selvästi ajatuksia ja mielenkiintoa. Odotamme innokkaina Pyykön seuraavia elokuvia.

TEKSTI Roosa Joensuu, toimittajatiimin jäsen
KUVAT Katja Särkkä