Frankfurt–Helsinki-yhteistyö jatkuu jo viidettä vuotta

Lokakuussa kahdeksan saksalaista tyttöä opettajineen saapui kouluumme vierailemaan. Vierailu on jatkoa keväällä alkaneelle yhteistyölle, jonka puitteissa olemme tutustuneet saksalaiseen kulttuuriin ja koulunkäyntiin. “Väliaika”-näyttely on toteutettu yhteistyössä näiden oppilaiden kanssa.

Haimme inspiraatiota työskentelyyn Tennispalatsissa parhaillaan olevasta “Sirkustarinoita”-näyttelystä. Sirkuksen vertauskuvallisuus ja värikkyys ovat saaneet 13 taiteilijaa luomaan erilaisia videoinstallaatioita, veistoksia sekä maalauksia tästä aiheesta.

Näyttelykäynnin jälkeen jatkoimme aiheen parissa ja suuntasimme kohti Sirkus Finlandian iltanäytöstä. Sirkus herätti oppilaissa ristiriitaisia tunteita: haltioitumista, hämmennystä, pelkoa sekä jännitystä. Näiden tunnelmien avulla päädyimme työskentelemään koulumme studioon, jossa loimme sirkusmaista tunnelmaa kasvomaalien ja valaistuksen avulla. Osa tytöistä innostui jopa lähtemään koulun ulkopuolelle kasvot maalattuina kuvaamaan. Saimme siis rakentaa muotokuvistamme juuri sellaisia kuin itse halusimme taustoista ja meikeistä lähtien.

Saksalaiset tytöt ihmettelivät kovasti koulumme hienoa välineistöä, joihin me torkkelit olemme jo tottuneet. Tämä sai ainakin minut pysähtymään hetkeksi. On niin itsestäänselvyys, että koulussamme on studio, pimiöt ja muut valokuvauksessa käytettävät hienoudet, mutta näille tytöille tämä oli täysin uudenlainen kokemus. Käytyämme keväällä saksalaisten tyttöjen omassa koulussa opin taas arvostamaan oman kouluni harvinaisia mahdollisuuksia enemmän.

> Nelli Kenttä, 2. vuoden opiskelija

> Kuvat työskentelystä,  Loviisa Kangas