Kirkkoveneitä

Jos odotat tämän jutun olevan härski, palaa takaisin seiskaluokalle!
Keskiviikkoiltapäivällä 4.9. yksi koulumme liikunnan ryhmä tutustui uuteen lajiin: kirkkovenesoutuun. Lajia ei Juha Karttunen ja Pentti Soini.
ole ennen kokeiltu Helsingin kuvataidelukiossa. Toimintaa olivat ohjaamassa Keravan Urheilijoiden soutujaoston puheenjohtaja
lmassa on jännittynyttä naurua ja puheensorinaa. Opiskelijat kuikuilevat rannalta kahta virtaviivaista kilpavenettä. Vesi liplattaa veneitä vasten, ja aurinko kimaltelee Kaisaniemen rannan kirkkaissa vesissä.
Laji on opiskelijoille uusi, ja he odottavat innolla oppitunnin tuomaa kokemusta. Toisen vuosikurssin opiskelijan Sennin mielestä on hauskaa kokeilla uusia erikoisia lajeja, mutta hän ei luopuisi kokonaan koulun omissa tiloissa järjestettävistä pallopeleistä ynnä muista.
Liikunnanopettaja Saara Ahola kertoo idean lähteneen koulumme kemianopettaja Carla Urbanolta. Carla itse harrastaa kirkkovenesoutua ja kilpailee SM-tasolla. Saara Ahola innostui oitis ideasta, sillä hän on kokeillut lajia omina opiskeluaikoinaan.

Juha Karttunen kertoo lajin kehittyneen Suomessa, jossa erilaisia matkoja on perinteisesti taitettu  veneillen. Etenkin kirkkoon oli kätevintä mennä yhdessä. Talonpojat saattoivat omistaa airoparin, joka sitten otettiin mukaan kirkkoreissulle. Veneet olivat yhteisomistuksessa.

Opiskelijat kapuavat kahteen veneeseen, Hopeanuoleen ja Hopeasiipeen. Juhan ja Penan ohjeistuksella opiskelijat harjoittelivat airojen käyttöä ennen laiturista irtaantumista.  Takkuisen alun jälkeen veneet lähtevät lipumaan kohti Pitkääsiltaa.

> TEKSTI Säde Rinne, Saana Sainio ja Laura Salminen, toimittajatiimin jäseniä
> KUVAT Samina Purosto