Koeviikko tulee, oletko valmis?

Nyt on aika ottaa haarniskat esiin ja taistella pahaa vastaan. Virkeät ja hyvin valmentuneet torkkelit marssivat ylös Torkkelinmäkeä ja urheasti nostavat miekkansa kohti päämäärää: täydellistä onnistumista, virheiden maksimaalista välttämistä ja hyvän valloituksen saavuttamista. Sitä päämäärää kohti me kaikki olemme tämän kuuden viikon aikana kurotelleet, sen eteen me olemme tehneet suuria uhrauksia ja sen vuoksi olemme vuodattaneet verta, kyyneliä ja siveltimenvetoja. Nyt on aika näyttää kovan työmme tulos, ja saavuttaa se kunnia ja arvostus, jonka olemme totta vieköön ansainneet!

Todellisuus kuitenkin saattaa poiketa ehkä hieman tästä sankaritarinasta. Koeviikolla Torkkelinmäen kadut ovat täynnä väsyneitä oppilaita, yön viimeisiin tunteihin lukemista välttäneitä taiteilijasieluja, jotka mönkivät ulos metrotunneleista ja busseista, virtaavat koulun porteista sisään hiljaa, tietoisina tulevasta tuomiosta. Ikuisesti valkoisessa tulostinpaperissa komeileva ja jääräpäisesti paikoillaan sinnittelevä numero tulee olemaan muistutus siitä pettymyksestä, jonka itsellemme ja koko yhteiskunnalle aiheutimme.

On meitä toki monenlaisia: Toiset juuri millään tavalla kokeeseen valmistautuneina astelevat sisään koeluokkaan, kuin ylväät soturit ratsuinensa pyytävät opettajalta tiedon, mistä kokeesta olikaan kysymys. Toiset ovat lukeneet jo viikkokaupalla Maoliaan hiki hatussa. Onhan toki prosentuaalisesti varmempaa onnistua kokeessa, kun muistaa kaikki kaavat ulkoa. Sitten on niitä, päivän tai pari päntänneitä, jotka hiljaa itsekseen miettivät: ”Olenko antanut kaikkeni? Olenko lukenut tarpeeksi?”

Uudet ykköset, teille tämä aika on erityisen jännittävää: uudet koejärjestelmät, pirteydellään epäilyttävät opettajat, epäselvät koetehtävät, konseptipaperi (jonka asemoinnissa ei sovi möhliä), jokapäiväinen stressi ja kirjan pituinen koealue. Älkää te suotta silti pelätkö, kyllä se hyvin menee.

Ensimmäistä koeviikkoa voitte pitää harjoituksena, kyllä te sen systeemin opitte. Jokainen oppii tavallaan. Koeviikko on sitä paitsi myös monen mielestä mahtavaa aikaa: lyhyet koulupäivät, ulkonäön mitäänsanomattomuus (vaihtakaa ihmeessä korkkarit ja sotamaali yöpukuun ja aamutohveleihin), aivojen tyhjennys koepaperille ja koulussa vallitseva hämmentävän rento tunnelma tekevät koeviikon Torkkelista sluibailun valtakunnan.

Lista neuvoja panikoivalle ykköselle

1. Älä hätäile. Katso ympärillesi. Vanhemmat torkkelit, nuo kokeneet kakkoset ja pelottavat abit, eivät hytise nurkissa kauhun valtaamina, vaikka koeviikko on nurkan takana. Historiallisesti ylivoimainen enemmistö lukion käyneistä on selvinnyt kahdestatoista koeviikostaan hengissä.

2. Sulje tumblr. Oikeasti. Vaikka kuinka hokisit aloittavasi sitten tunnin päästä, me kaikki tiedämme, ettei se tule tapahtumaan. Roikut siis kuvalaudoilla, tumplurissa, foorumeilla ja gallerioissa, kunnes huomaat, että kello on aivan liikaa, ja jälleen on yksi potentiaalinen opiskeluilta kulunut – lopulta iltoja ei ole enää jäljellä. Chromeen on olemassa addon, joka potkii pois turmiollisilta opiskeluaikaa hotkivilta sivustoilta tietyn ajan kuluttua, jotta sinun ei tarvitse ryhtyä täyteen nettipaastoon koeviikon ajaksi. Sehän ei ikinä onnistuisi, sillä mikään ei tule sinun ja internetin väliin. https://chrome.google.com/webstore/detail/stayfocusd/laankejkbhbdhmipfmgcngdelahlfoji

3. Lue se kirja. Olet kenties joskus kuullut huhua, että opiskelu auttaa koetilanteessa. Kokonaisen kirjan koealue ei ole voittamaton. Kirjassa on myös kuvia, sisällysluetteloita ja enemmän tai vähemmän havainnollisia värikkäitä kaavioita, joiden joku on joskus kuvitellut helpottavan opiskelua. Tunnilla kuuntelu ei toki olisi ollut haitaksi – mutta nyt taitaa olla liian myöhäistä.

4. Etsi jotakin hauskempaa. Netti on pullollaan hyödyllistä mutta samalla viihdyttävää materiaalia, joka käy tauosta kirjan pänttäämisen lomassa. Pidä kuitenkin huoli, ettet eksy harhateille huomataksesi, että kello on kolme aamulla ja kuuden tunnin päästä alkaa koe. https://www.khanacademy.org/,  http://www.youtube.com/user/crashcourse

5. Listaa hyviä puolia. Koeviikko tarkoittaa sitä, ettei sinulla ole kokeen päälle vielä pitkää koulupäivää. Koeviikolla olet vapaa hämmentävän aikaisin, eikä kaupungillakaan vallitse vielä se jokapäiväinen ruuhkahelvetti, johon koulu sinut yleensä sysää uuvuttavan päivän jälkeen. Sinulla saattaa olla jopa pari tuntia aikaa rentoutua – piirtää, istua koneen ääressä, syödä, mitä huvittaa – edes seuraavana päivänä uhkaava koe ei ulotu näihin vapauden hetkiin, sillä on opontunnilla usein toistettu fakta, että monen tunnin lukuputket eivät ole optimaalisin tapa opiskella.

> Anette Tuominen (alkuteksti) ja Heidi Kankaanpää (lista), toimittajatiimin jäseniä

Comments are closed.