Torkkelin mediatiimi esittäytyy

Jo parin vuoden ajan ovat opettajamme rehkineet lukiomme toimintaa avaavien blogien Hetkiä ja kuvakulmia sekä Kuvavirta kanssa. Hienoa työtä on saatu aikaan jo pienellä aikuisten muodostamalla ryhmällä, mutta koulumme vaikuttamaan ja ilmaisemaan kannustavan ilmapiirin mukaisesti nuoret haluttiin mukaan tähänkin toimintaan.Niinpä ratkaisuksi kehiteltiin opiskelijoiden muodostama mediatiimi, jota toki opettajat vetäisivät ja opastaisivat mutta jonka kädenjäljestä vastaisivat pääpiirteissään nuoret itse. Heille annettaisiin jutunaiheita sekä aikuisten apua ja neuvoja mutta myös vapautta luovaan työskentelyyn sekä tapahtumien ja tilanteiden esille tuomiseen heidän omasta näkökulmastaan.

Tänä syksynä kyseinen suunnitelma on muuttunut sanoista konkreettiseksi osaksi mediatiimin jäsenten elämää. Nyt meitä on noin 20 mediatiimiläistä tutkimassa ja tulkitsemassa ympäristöämme niin koulussa kuin sen ulkopuolellakin ja ilmaisemassa kokemuksiamme yhteiselle blogisivullemme. Tarkoitus on välittää tietoa tapahtumista, muutoksista, projekteista ja oikeastaan vaikka mistä kaikkien sivulla vierailevien seurattavaksi toimittajatiimin tekstien sekä valokuvaustiimin ja videotiimin visuaalisten tuotosten avulla.

Pomoina tällä kolmen ryhmän koplalla toimivat Maarit Nopsanen, Loviisa Kangas sekä Katja Särkkä, jotka jakavat tiimiläisille työtehtäviä sekä tarkistavat ja julkaisevat opiskelijoiden tuotoksia. Niitä toteuttaessaan opiskelijat saavat järjestäytyä sopiviksi parivaljakoiksi tai pieniksi ryhmiksi tuodakseen juttunsa päivänvaloon juuri itse haluamallaan tavalla ja avatakseen ehkä muuten monilta ohimeneviä tilanteita julkisuuteen.

Tämä mielessään valokuvaustiimin jäsen Sara Alavillamo ja videokuvauksen Laura Honkanen lähtivät toimintaan mukaan mielellään. Molempia yhdistää mielenkiinto kuvaamiseen. Kokemustakin on jo jonkin verran: Sara toimi viime vuoden vapaaehtoisten muodostamassa valokuvaustiimissä, ja Laura innostui videoimisesta koulun kurssien myötä.

Tytöt ovatkin saaneet jo tuntea, mitä ylimääräinen työ tarkoittaa – projektien toteutus kun tapahtuu suureksi osaksi omalla vapaa-ajalla. ”Mutta luulen sen olevan vaivan arvoista ”, Sara toteaa. Hän arvelee työllä olevan merkitystä vielä myöhemmin tulevaisuudessakin.

Yhteistyön ansiosta tiimit toimivat myös sosiaalisina ympäristöinä hyvin. Vasta Torkkelissa aloittanut August Halonen ei tuntenut yhtään videotiimiläistä entuudestaan. ”Olen tutustunut moniin hyviin tyyppeihin”, hän sanoo.

Mediatiimin tuotoksia on jo saatu nähdä Hetkiä ja kuvakulmia -blogissa sekä koulun kotisivuilla. Uutiset pyritään aina linkittämään myös koulun Facebook-sivuille. Katsoa ja lukea on saatu niin opetuspäälliköksi siirtyneen rehtori Mervi Willmanin viimeisistä tunnelmista Torkkelissa kuin ykkösten ryhmäytymisestäkin.

Tapahtumien lisäksi blogissa tullaan näkemään muutakin: Valokuvaustiimin puolelta Sara lupailee projektia Torkkelin henkilökunnasta. Videotiimiläiset ovat salamyhkäisempiä tulevista tekemisistään. Jotain on ilmeisesti suunniteltu Torkkelin markkinointiin ulospäin. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana!

Koko mediatiimin idea pohjautuu osallistumisen ajatukseen, ja niinpä kaikille asiasta intoutuville avataan mahdollisuus heittää vinkkejä jutunaiheista jäsenille tai opettajille,  jopa kirjoittaa blogitekstejä aivan oma-aloitteisesti. Vielä ehtii pyrkiä mukaan mediatiimiin. Kun kuka vain on tervetullut ilmaisemaan ehdotuksia, saamme yhä enemmän ja monipuolisempaa sisältöä muutenkin jo varsin kaavattomaan toimintaperiaatteeseemme. Sen suhteen ei siis epäröintiä!

> TEKSTI Aino Iiramo ja Veronica Koskinen, toimittajatiimin jäseniä

> KUVA Tuire Kannukene, kuvataideopettaja