Marraskuisessa Malagassa

Marraskuussa seitsemän Helsingin kuvataidelukion opiskelijaa Noora, Veronika, Anni, Laura, Pauliina, Angelika ja Veronica sekä opettajat Tuire ja Kirsi-Marja viettivät neljä päivää ei niin aurinkoisessa mutta sitäkin vieraanvaraisemmassa Andaluciassa. Matka Alhaurin de la Torreen ja Malagaan alkoi sunnuntai-iltana lentokoneen noustessa ilmaan Helsinki-Vantaan lentokentältä. Saavuimme Malagaan yöllä. Perillä meitä odottivat trooppinen lämpö ja kosteus sekä väsyneet vastaanottajat. Matka hotellille taittui mukavasti espanjalaisten vanhempien kyydeissä. Hotellin parvekkeelta oli suorastaan mieletön näköala.

Maanantaiaamu potkaistiin käyntiin buffet-aamiaisella. Ahmimme kaikki mahamme täyteen churroja ja muuta hyvää. I.E.S. Huerta Altan koululla saimme nauttia vanhempien valmistamaa tervetulolounasta, minkä jälkeen meille esiteltiin koulua ja projektin espanjalaiset opiskelijat liittyivät joukkoomme. Taideluokassa kokeilimme yhdessä keraamisten laattojen koristelua mural-tekniikalla. Koulun jälkeen majoituimme host-perheisiin. Illalla kävimme Malagassa rannalla hieman huonosta säästä huolimatta.

Tiistaina kokoonnuimme koululla ja lähdimme ryhmänä Alhaurinista Malagaan espanjalaisen historian opettajan opastamana. Hän kierrätti meitä sateisessa vanhassa kaupungissa Malagan historiasta kertoen. Kävimme myös Pääsiäiskulkue- ja Picasso-museossa. Illalla oli kaikille yhteinen tervetuloillallinen, jonne projektin opettajat tulivat espanjalaisittain myöhässä.

Keskiviikkona matkustimme tilausbussilla Granadaan espanjalaisen opiskelijaryhmän kanssa. Kiertelimme Granadaa oppainamme kaksi espanjalaista opettajaa, jotka kertoivat nähtävyyksistä. Lopuksi matkasimme tutustumaan Alhambraan, muslimilinnoitukseen. Koko päivän kävelyn jälkeen tuntui kahden tunnin paluumatka bussilla mukavalta. Malagassa lisää churroja suklaan kera. Namnam!

Torstaina tutustuimme Malagan yliopistoon ja sen tarjoamiin opiskelumahdollisuuksiin ulkomaalaisille. Kiertelimme vähän El Palolla, yliopiston ympäristössä, ennen kuin viipotimme eteenpäin nykytaiteen museoon. Illalla nautimme jäähyväiskahvit oppilaiden kesken Al Haurinissa. Sen jälkeen suunnistimme pakkaamaan ennen lentokentälle lähtöä. Jätimme Malagan ja espanjalaiset ystävämme odottelemaan ennustettua myrskyä. Seuraavan viikon uutisista saatoimmekin lukea, että sateista viikkoamme Malagassa olivat seurannut kunnon rankkasateet ja kaupungin vallannut tulva.

>  Anni Hautala ja Noora Kotajärvi