Pietari–Kronstadt 10.–12.12.

Kolmipäiväisen Pietarin-matkamme ensimmäisenä päivänä matkustimme uutukaisella Allegro-junalla määränpäähämme. Tutkimme oitis hotellimme lähiympäristön. Koko seuraava päivä oli varattu ystävyyskouluumme tutustumiseen Kronstadtissa.

Tapasimme koulun yhteyshenkilön Ludmilan, joka ennen kouluun siirtymistä esitteli meille paikallisen taidekerhon tiloja. Alakerrassa oli kuukausittain vaihteleva näyttely, jonka tämänkertaisena aiheena olivat muinaisen Kreikan mytologia ja tarinat, joista oppilaat olivat kuvanneet oman näkemyksensä. Aluksi kummastelimme todella nuorienkin kerholaisten taitoja, kunnes oppaamme kertoi, että nuoret saattavat kuluttaa kerhotalolla jopa kolmetoista tuntia viikossa.

Koulussa ryhmäämme kuljetettiin luokasta toiseen ja meille esiteltiin koulun arkea toisluokkalaisten englannintunnista kuudesluokkalaisten puukäsityötuntiin. Oli koulun omaa museota ja tanssiesitystä sekä kirjasto, joka tekisi omamme kateelliseksi. Koulun meno vaikutti ulkopuolisen silmin hyvin samanlaiselta kuin Suomessa, paitsi pukeutuminen oli siistimpää ja pojilla saattoi nähdä puvunkin. Takapulpetin nassikat viskelivät pulpettiensa suojissa puhelimillaan vihaista lintua, kun opettajan silmä vältti.

Viimeisessä luokassa pidettiin terveystiedon tuntia, joten hämmästyimme, kun aineen opettaja kiikutti aidon Kalashnikov-kiväärin meille näytille. Saimme selville, että aineeseen kuuluu aseen huoltoa sekä kokoamista ja purkamista. Oppilailla oli hauskaa, kun he seurasivat, kuinka kivääri kiersi joukossamme ihmettelyn säestämänä.

Luokissa kiertelyn jälkeen meidät vietiin syömään lounasta, jolla saimme maistaa perinteistä venäläistä ruokaa (tuhdisti!). Viimeiseksi oli säästetty se tärkein eli tutustuminen oppilaiden kanssa. Ideana oli keskustella varsinkin joulunvieton eroista maissamme ja mahdollisesti vaihdella yhteystietojamme. Ryhmäkuvan ja viimeisten hyvästelyjen jälkeen meidät ohjattiin rehtorin tiloihin. Rehtori oli innoissaan ajatuksesta koulujen yhteisestä englanninkielisestä blogista. Tiiviimpää yhteistyötä on siis luvassa!

Viimeisenä matkapäivänämme ehdimme vielä Eremitaasiin ja kaupunkikierrokselle. Tuliaisiksi ostettiin venäläistä suklaata, tsaijua ja erilaisia maatuskoita.

> Riikka Lipsanen, 2. vuoden opiskelija