Ympäristöraatilaiset retkillä

Ympäristöraadin lukuvuosi käynnistyi vauhdikkaasti heti uuden ympäristöraadin järjestäydyttyä vierailulla Habitare-messuille Trash Design -yrityksen vieraina!

Marraskuun alussa Itäkeskuksen, Kuvataidelukion ja Medialukion ympäristöraatilaiset kokoontuivat Medialukion viihtyisissä tiloissa. Vierailun aikana saimme nauttia vieraanvaraisuudesta ja videoesityksistä muun muassa viime kevään Harakan kevättapaamisesta. Teimme katsausta koulujen ympäristötyön menneisiin vuosiin ja suunnittelimme tietysti uutta. Tällaista toimintaa on hyvä jatkaa – yhdessä olemme enemmän.

Oman koulumme ympäristöraatilaiset vierailivat marraskuussa perinteiseen tapaan Ämmäsvuorella. A-Bus saapui sovitusti, ja bussimatkalla Arto Aitta Ympäristökoulu Polusta kertoi meille tiukkaa faktaa jätemääristä, hyödynnettävästä metaanista ja jopa alueella viihtyvistä lintulajeista. Ämmässuolla on nähty merikotkakin herkuttelemassa.

Biojäteasemalla vierailu oli myös silmiä ja sieraimia avaava kokemus. 🙂 Iloksemme kuulimme biokasojen toimintaperiaatteen: “Madot syö ja kakkaa, madot syö ja kakkaa.” Hyvä madot, meidän kamut!

Tiesitkö muuten, että Ämmässuon jätteenkäsittelyalueen pinta-ala on 200 ha ja korkeuttakin jätekasoille on kertynyt 40 metriä! Lajitellaan!

> Carla Urbano, ympäristöraadin ohjaava opettaja